- De Sono Sion, de zonneauto die 25.000 euro exclusief btw kost, gaat mogelijk niet in productie.
- Sono Motors is bezig met een Europese tour om investeringen in de vorm van vooruitbestellingen van klanten binnen te halen.
- Als het doel van ruwweg 90 miljoen euro aan vooruitbestellingen niet wordt gehaald, trekt Sono Motors de stekker uit het project.
- Lees ook: We maakten kennis met de Lucid Air Grand Touring in Hilversum: hij is kleiner dan je denkt
Sono Motors doet op dit moment een poging om de Sion, een volledig elektrische zonneauto van net aan 30.000 euro (25.000 euro exclusief btw), aan de man te brengen. En dat terwijl de auto mogelijk helemaal niet zal verschijnen. Hoe zit dat precies?
Het Duitse bedrijf achter de goedkope zonneauto liet vlak voor het eind van 2022 weten dat het mogelijk niet genoeg geld heeft om de Sion in productie te laten nemen. Een kleine horde van 210 miljoen euro moest nog genomen worden voordat de eerste Sions bij de Finse productiepartner Valmet Automotive van de band zouden rollen.
Na vele miljoenen te hebben opgehaald, eigen productiemethodes en een complete auto te hebben ontwikkeld, lijkt het einde voor de Sion dus nabij. Maar zo snel geven de Duitsers niet op. Ze zijn open over de financiële situatie, maar vinden ook dat de Sion er moet komen. En daarbij is de hulp van toekomstige klanten nodig.
Om die klanten te bereiken is het bedrijf nu op tour door Europa met de Sion om de auto te presenteren. Om te laten zien dat hij bestaat en dat hij doet wat Sono claimt: goed rijden en zichzelf opladen in de zon.
Uiteindelijk hoopt het bedrijf daarmee dat mensen zich inschrijven voor een auto en een vooruitbetaling doen. In totaal is er ruwweg 90 miljoen euro aan vooruitbestellingen nodig om de volgende stap te zetten: het maken van pre-productiemodellen.
Over het verloop van deze voorverkoop en dus de toekomst van de Sion, doet Sono niet geheinmzinnig. Het heeft een teller op de website geplaatst waarop te zien is hoe dichtbij (of ver) het bedrijf verwijderd is van zijn doelen.
Verzwakking economie werkt tegen Sono
De situatie zit achter de schermen lastiger in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt, want met ruim 40.000 vooruitbestellingen in de boeken en meerdere investeerders die al aangehaakt zijn, is op zijn minst vreemd te noemen dat juist nu, vlak voor de eindstreep, de problemen opduiken. Waarom houden investeerders ineens de hand op de knip?
“Dat doen ze niet helemaal”, zegt financieel directeur Torsten Kiedel van Sono Motors tegen Business Insider. “Ze zijn enkel wat terughoudender met nog meer investeren.” De reden hiervoor ligt volgens hem bij de lastige economie waarin we terecht zijn gekomen. Geld wordt minder makkelijk geïnvesteerd en daar zou Sono Motors ook de dupe van zijn.
“Natuurlijk zijn we in gesprek met investeerders en ze zijn bereid om meer te investeren. We hebben nu de afspraak dat als we ongeveer 84 miljoen euro via klanten binnenhalen, dat zij de overige 46 miljoen bijleggen”, legt Kiedel uit.
Het bij elkaar krijgen van het resterende bedrag van 80 miljoen euro dat nodig is om de eerste Sono Sion daadwerkelijk bij klanten te krijgen, wordt voor nu even geparkeerd. Kiedel richt zich voorlopig op hetgeen wat echt belangrijk is: het behalen van de pre-productie.
Externe investeerders zijn maar een deel van de oplossing. Klanten vormen het andere deel en juist daar ligt de uitdaging. De doelgroep waar Sono Motors op mikt, is er een die niet per se 25.000 euro heeft liggen om een nieuwe auto alvast te bestellen. De Sion is voornamelijk bedoeld voor gezinnen en juist die hebben niet de ruimte om te wachten op een tweede auto, terwijl ze in hun huidige voertuig blijven rondrijden.
“Dat wisten we van te voren al. Maar we wilden niet de traditionele route doorlopen van eerste een dure luxe-auto maken met een grotere winstmarge en daarna pas focussen op een bereikbare auto. We vonden dat dit niet kon wachten: een bereikbare en milieuvriendelijke auto moest er nu komen”, zegt Kiedel stellig.
Met die kennis in het achterhoofd werkt Sono ook met een eigen manier van vooruitbesstellen. “We vragen klanten niet om een hele auto direct vooruit te bestellen. Het kan natuurlijk wel, maar je kunt ook een kleine aanbetaling doen, het maakt niet uit hoe groot. Alles helpt op dit moment”, zegt Kiedel. “Mensen kunnen bijvoorbeeld 500 euro inleggen om hun Sion te reserveren. De volledige 25.000 euro hoeft niet gelijk.”
Aanbetaling voor auto die er misschien niet komt
Maar zelfs een kleine aanbetaling voor een bedrijf dat open is over de onzekere toekomst, voelt niet bepaald als een verstandige financiële keuze. Het risico dat je het geld nooit meer terugziet of geen auto geleverd krijgt is immers heel reëel, zou je denken.
Maar ook daar is aan gedacht. “Iedereen die nu een aanbetaling doet, betaalt nog niets. We incasseren het geld pas aan het einde van onze tour en zelfs dan alleen als ons doel behaald is”, legt Kiedel uit.
En wat nu als het doel niet gehaald wordt. Wat gebeurt er dan met de Sono Sion? “Dan trekken we de stekker eruit. We stoppen er helemaal mee en gaan ons richten op ons andere bedrijf waarmee we zonnepanelen verkopen”, zegt Kiedel.
Er bestaat volgens de CFO geen enkel scenario waarin de Sion op een later moment toch nog zal verschijnen, mocht het doel niet gehaald worden. Het project pauzeren of uitstellen tot er toch geld is, is volgens hem geen optie. “We hebben nu nog de reserves om er netjes en zonder schulden mee te stoppen. Als we langer doorgaan, dan moeten we bijvoorbeeld het personeel blijven doorbetalen, wat de reserves nog verder doet slinken, en naar zo’n toekomst willen we niet toe.”
Voor nu lijkt de Europese tour zijn vruchten af te werpen. De meter op de website is met meer dan 300 vooruitbestellingen in een week gegroeid, en daar zaten de kerstdagen nog tussen. Kiedel is dan ook voorzichtig optimistisch. “Ik denk dat we het doel gaan halen. De reacties op de auto zijn zo enorm positief dat het wel moet gaan lukken”, zegt hij.
En dat kunnen we alleen maar beamen. Ons gesprek werd meerdere malen onderbroken door klanten die niet konden wachten om hun complimenten over de auto te delen. Maar positieve reacties leveren niets op. Sono heeft nog tot 26 januari om het doel te behalen. Dan eindigt de tour in Wenen, in Zwitserland.