Stel je bent slager. En je denkt: barbecues organiseren, dat kan ik er prima naast doen! Uitstekend idee, maar daar komt qua regels, risico’s en bedrijfsaansturing meer bij kijken dan veel ondernemers beseffen. Arjan Hendriksen betoogt dat ondernemers goed moeten nadenken en advies inwinnen voor ze nevenactiviteiten gaan ontplooien. Hij is manager risicobeheersing bij Interpolis.

Afgelopen weekend zag ik een interessant item op het NOS Journaal. Spanje lijkt – eerder dan verwacht – uit de economische crisis te kruipen. Terwijl het land tot de zwaarst getroffen landen van Europa behoorde.

Een verklaring voor dat goede nieuws is dat Spaanse ondernemers zich noodgedwongen meer zijn gaan richten op buitenlandse markten. Spaanse bedrijven waren juist erg op de binnenlandse markt gericht. Maar ja, daar viel een deel van de vraag weg de laatste jaren.

Andere cultuur

Bij het aanboren van nieuwe markten komt een hoop kijken, zei een Spaanse ondernemer in het NOS Journaal. Een andere taal, een andere cultuur, andere regels. Hij legde uit dat je eerst heel goed moet uitzoeken hoe die andere markten werken, voor je je er als ondernemer op begeeft.

Het item uit het NOS Journaal was me uit het hart gegrepen. Allereerst natuurlijk omdat ondernemers hun creativiteit en flexibiliteit lieten zien. Ondernemers zien kansen, ook (of misschien juist) als het economisch slecht gaat. Maar het sprak me daarnaast ook aan omdat gewaarschuwd werd dat je als ondernemer wel goed moet nadenken voordat je je op andere markten stort.

Ridderknotsen

Als manager risicobeheersing bij Interpolis zie ik namelijk wel eens ondernemers die iets te makkelijk in het diepe van een nieuwe markt springen. Ze denken nergens over na en beginnen gewoon. Klein voorbeeld waar ik pas tegenaan liep. Een ondernemer dacht extra omzet te halen door bij evenementen ridderknotsen en –zwaarden te verkopen. Tot de politie langskwam: of hij daar een vergunning voor had? Daar had hij geen seconde bij stilgestaan.

Vanuit mijn vak ben ik natuurlijk primair gericht op het risicoprofiel dat verandert als bedrijven nevenactiviteiten gaan ontplooien. Mooi voorbeeld hoe het mis kan gaan is een containerbedrijf. Op een goede dag besloot het bedrijf dat het leuk zou zijn ook af en toe jachten uit het water te tillen met hun hijskranen. Dat leidde vervolgens wel erg vaak tot gekraak en forse schade. Ze zijn er wijselijk weer mee gestopt.

Veranderd risicoprofiel

Begrijp me niet verkeerd: ik wil geen enkele ondernemer afraden nevenactiviteiten te ontplooien. Integendeel. Maar ik houd een pleidooi om heel goed na te denken. Wat betekent deze verandering voor mijn bedrijf? Zoek zaken goed uit, spreek met mensen in de nieuwe sector, win adviezen in, praat met je verzekeraar. Je risicoprofiel kan namelijk flink veranderen.

Kijk ook goed naar de structuur van je eigen organisatie. Is je organisatie wel berekend op zo’n uitbreiding? Is er geen andere manier van aansturing nodig?

ZekerVanJeZaak

Interpolis stimuleert ondernemers om op deze manier nevenactiviteiten op te zetten. We vinden het zo belangrijk, dat we de dekking van ons Interpolis ZekerVanJeZaak-pakket in principe ook voor nevenactiviteiten laten gelden. Een slager die besluit bij bedrijven barbecues te organiseren: die risico’s zijn bij ZeZa! volledig gedekt.

Door onze ruime ervaring op dit terrein hebben we geleerd dat nevenactiviteiten niet altijd even succesvol zijn als ondernemers iets totaal anders gaan doen dan ze tot nog toe gewend zijn. Zoek markten op die enigszins in het verlengde liggen van wat je al doet, dan is de kans op succes het grootst. Een stucadoor die besluit ook sloopwerk te gaan doen: uitstekend idee. Of een houthandel die zelf kozijnen wil gaan produceren. Maar een beeldhouwer die daarnaast boekhoudklussen wil gaan aannemen, dat is over het algemeen een lastiger verhaal.

Core business

Ben jij zo’n ondernemer die iets (heel) anders gaat doen en twijfel je of je nieuwe activiteiten echt nog steeds gedekt zijn, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Die kan je het juiste advies geven over de dekkingen die je nodig hebt.

Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing van Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl