Het zoeken naar een nieuwe baan lijkt een beetje op daten. Dat wil zeggen: het maakt niet uit hoe gekwalificeerd of aantrekkelijk je op papier bent. Als je geen klik hebt met persoon die tegenover je zit, heb je simpelweg pech.
Maar hoe maak je een potentiële werkgever enthousiast? Voor werkzoekenden betekent het dat je in staat moet zijn om een allesomvattende vraag te beantwoorden: welk probleem wil dit bedrijf oplossen? Als je dat helder hebt, kan je uitzoeken hoe jij het bedrijf kan helpen en kan je laten zien waarom zij jou nodig hebben.
Dat zegt topmanager Dan Shapero van het zakelijke platform LinkedIn tegen Business Insider. Volgens Shapero is het begrijpen van de knelpunten van een bedrijf en een helder begrip van hoe jij kan helpen om die aan kan pakken, belangrijker dan ooit.
Gewilde werkgevers worden bedolven onder sollicitaties. Volgens Shapero is de uitdaging van een werkzoekende in dit soort gevallen om op te vallen tussen alle andere gegadigden.
Sollicitanten die hun pitch persoonlijk maken zijn succesvoller
Je kan het beste beginnen met het doen van onderzoek. Shapero raadt aan om in contact te komen met iemand die werkt bij het bedrijf – misschien ken je deze persoon al of kan je iemand ‘koud’ benaderen via e-mail.
Je kunt deze persoon vragen wat de grootste uitdaging van de organisatie is en "hoe jouw vaardigheden hierbij kunnen helpen." Deze informatie zal je helpen om jezelf aan de organisatie te verkopen als iemand die ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren.
Tijdens de Talent Connect-conferentie van LinkedIn, die in september plaatsvond in de Amerikaanse stad Dallas vertelde Shapero aan Business Insider dat "werkzoekenden meer tijd moeten besteden aan het begrijpen van het probleem dat de werkgever probeert op te lossen." Heeft het bedrijf het moeilijk om bij te blijven met de laatste digitale ontwikkelingen? Verliezen ze marktaandeel aan een concurrent met een gewiekster marketingteam?
Van daaruit moet je erachter zien te komen hoe je "kan laten zien wat jij kan doen in die context", aldus Shapero. Sollicitanten die zichzelf op die manier verkopen, zijn het meest succesvol, voegde Shapero hieraan toe.
Onderzoek doen is overigens vooral nuttig als je een nieuwe carrièrestap zet en je niet zeker bent of je in de organisatie past.
Denk altijd hoe jij kan bijdragen aan de grotere missie
Ook als je de baan hebt gekregen, blijft het belangrijk om te begrijpen hoe jouw werk bijdraagt aan de missie van het bedrijf.
Zoals HR-manager Martha Delehanty van telecombedrijf Verizon eerder aan Business Insider vertelde, is één van de belangrijkste voorwaarden voor succes dat je goed goed begrijpt waarom een onderneming bestaat en hoe het bedrijf geld verdient.
Kortom, om een droombaan te krijgen (en behouden) zul je moeite moeten doen om je in te leven in wat een bedrijf kenmerkt. Als sollicitant moet je beseffen dat een vacature uitzoeken en dan solliciteren "niet langer genoeg is om op te vallen en de baan te krijgen die je graag wil", aldus Shapero.
[activecampaign form=20]
Lees meer over solliciteren:
- Solliciteren? Bereid je voor op deze nieuwe trend, zegt deze hoogste HR-manager van Booking.com – dat 400.000 sollicitaties per jaar ontvangt
- 19 dingen om zo snel mogelijk van je cv te schrappen als je gaat solliciteren
- De 44 moeilijkste sollicitatievragen die je kan verwachten als je gaat solliciteren bij Apple