- Video-app TikTok doet in juli een proef met videosollicitaties in de VS met meer dan 30 Amerikaanse bedrijven.
- De proef, TikTok Resumes genaamd, moet het makkelijker maken voor jongeren om te solliciteren.
- De privacy is een probleem, want de sollicitatievideo’s worden publiekelijk gedeeld.
Het populaire socialemediaplatform TikTok doet een poging om het voor jongeren makkelijker te maken om bij bedrijven te solliciteren. Tegelijk moeten bedrijven hiermee makkelijker een jongere doelgroep bereiken met hun vacatures. TikTok doet nu een proef met videosollicitaties in de VS.
De pilot, TikTok Resumes genaamd, draait tot en met 31 juli en stelt gebruikers in staat om bij meer dan 30 grote Amerikaanse bedrijven te solliciteren. Namen als Nascar, Target, Shopify en zelfs de worstelfederatie WWE zoeken via het Chinese socialemediaplatform naar nieuwe werknemers.
Het aanbieden van vacatures en de mogelijkheid om te solliciteren bouwt voort op hoe mensen TikTok nu al gebruiken. Via de hashtag #CareerTok delen influencers en anderen alles rondom het opbouwen van een carrière. Voor TikTok is de sollicitatiefunctie een makkelijke manier om extra geld te verdienen aan bedrijven die toch al op het platform aanwezig zijn.
Sollicitaties zijn openbare video’s
Hoewel het nog om een proef gaat, heeft TikTok Resumes vooralsnog niet ingezet op de privacy van de sollicitant. Solliciteren bij een van de dertigtal bedrijven kan door een video op te nemen waarin je van alles over jezelf vertelt. Deze plaats je op het platform met een specifieke tag en dien je in via de bijbehorende website waardoor het bedrijf deze video onder ogen krijgt.
Het probleem is dat iedereen, dus niet alleen het bedrijf waar je solliciteert, jouw sollicitatie kan zien. Ook je potentiële huidige werkgever. Daarnaast is er geen enkele manier om te checken of jouw publiekelijk gedeelde sollicitatie ook daadwerkelijk door de recruiter van het bedrijf gezien is.
TikTok geeft in een instructievideo voor Resumes wel aan dat sollicitanten hun e-mailadres en achternaam beter niet kunnen delen in de videosollicitatie.
De video-app ligt al langer onder vuur voor de manier waarop het met de privacy van gebruikers omgaat. In Nederland doet de Autoriteit Persoonsgegevens onderzoek naar TikTok. De waakhond zoekt uit hoe en of de privacy van gebruikers, vooral die van kinderen onder de 13 jaar, is gewaarborgd.
[activecampaign form=20]