- Een overtuigende motivatiebrief kan veel uitmaken bij een sollicitatie.
- Vaak gebruiken sollicitanten echter clichés in brieven die weinig onderscheidend zijn, blijkt uit onderzoek van CVSter.
- Nederlanders zijn opvallend vaak gemotiveerde teamplayers met ambitie.
De coronacrisis heeft de arbeidsmarkt aardig opgeschud. Daarbij is er een flinke tweedeling tussen branches die het zwaar hebben en waar banen schaars zijn, en sectoren die geprofiteerd hebben van de crisis en staan te springen om bepaalde vacatures vervuld te krijgen.
Hoe dan ook: als je solliciteert is naast een sterk cv een overtuigende motivatiebrief van groot belang.
Maar op dit vlak valt nog veel te winnen, blijkt uit onderzoek van CVSter, een website die werkzoekenden helpt een cv of motivatiebrief op te stellen.
In het onderzoek zijn in totaal ruim 340.000 Europese motivatiebrieven geanalyseerd op woord- en taalgebruik. Een woordvoerder van DigitalPR, die namens CVSter contact legt met de media, geeft desgevraagd aan dat de data afkomstig is van geanonimiseerde motivatiebrieven van gebruikers van het platform.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat sollicitanten vaak dezelfde woorden gebruiken om zichzelf te karakteriseren.
Nederlanders zijn 'gemotiveerde teamplayers'
Nederlandse werkzoekenden werken maar wat graag samen, zo blijkt uit ruim 45.000 geanalyseerde motivatiebrieven. Sollicitanten benoemen het vaakst dat zij werken in teams fijn vinden of dat ze een echte teamplayer zijn.
Ook zijn Nederlanders, naar eigen zeggen, erg gemotiveerd, ambitieus en leergierig. De behoefte om zich te blijven ontwikkelen wordt in de meeste motivatiebrieven flink aangedikt.
Dit is de top 10 van meest voorkomende clichés in Nederlandse motivatiebrieven volgens CVSter:
- Team(player)
- Gemotiveerd
- Ambitieus
- Leergierig
- Oplossingsgericht
- Enthousiast
- Zelfstandig
- Gepassioneerd
- Flexibel
- Zakelijk
Europeanen zijn 'klantgerichte teamplayers'
Ook in andere Europese landen wordt teamplayer het vaakst als eigenschap genoemd in een motivatiebrief.
Toch zijn er in de geanalyseerde motivatiebrieven uit elf Europese landen ook andere clichés te vinden dan in Nederland. Zo beweren sollicitanten in andere Europese landen vaak klantgericht te zijn en komen ook woorden als geïnteresseerd en gepassioneerd vaker voor.
Dit is de top 10 meest voorkomende clichés in Europese motivatiebrieven:
- Team(player)
- Klantgericht
- Geïnteresseerd
- Gepassioneerd
- Verantwoordelijk
- Leergierig
- Professioneel
- Oplossingsgericht
- Enthousiast
- Positief
Tips om je te onderscheiden
Om je te onderscheiden van andere sollicitanten – en zo meer kans te maken op een baan – geef CVSter een paar tips:
Tip 1: Gebruik jezelf als inspiratiebron
Als je je inspiratie uit voorbeelden van motivaties of de vacature haalt, dan sluipen de clichés al gauw je brief in.
Ga in plaats daarvan bij jezelf na – desnoods met een woordweb – waarom jij geschikt bent voor de functie en waaruit dat blijkt.
Tip 2: Ervaring in plaats van vaardigheid
Maar wat nou als je wel van samenwerken houdt? Benoem dan niet de vaardigheid, maar beschrijf een werkzaamheid uit het verleden die bewijst dat je hier goed in bent.
Tip 3: Andere woorden en zinsopbouw
Creativiteit loont. Probeer weg te blijven bij standaardzinnen als 'ik was direct enthousiast over de functie' of 'ik ben erg gemotiveerd om in deze functie aan de slag te gaan'.
Natuurlijk kun je gebruik maken van een voorbeeldbrief voor de opmaak en opbouw, maar vergeet de inhoud toe te spitsen op jezelf en de openstaande functie.
[activecampaign form=20]