Onderstaand verhaal is tot stand gekomen op basis van een monoloog van Amber Grewal, uitvoerend directeur, partner en wereldwijd hoofd talentwerving en -begeleiding van de Boston Consulting Group in San Francisco. Het is ingekort en bewerkt ten behoeve van de leesbaarheid.

In mijn carrière heb ik me altijd gericht op mensen – lesgeven, nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen en wereldwijd wervingsbeleid, zoals recruiting en training.

Voor BCG was ik hoofd talentwerving en -begeleiding bij Intel en droeg ik bij aan hun talentstrategie en -management. En daarvoor was ik onderdirecteur talentwerving bij IBM. In de afgelopen 20 jaar heb ik ook verschillende leidinggevende posities gehad bij GE, Microsoft en andere bedrijven.

Ik kwam bij BCG terecht vanuit mijn positie als CTO bij Intel. Door over te stappen naar BCG kreeg ik de mogelijkheid om onze organisatie voor wereldwijde talentwerving te hervormen. Ik vind het een grote eer om een functie te hebben die is gericht op het allerbelangrijkste voor BCG: onze mensen.

Terwijl we aan het groeien zijn, kijken we altijd naar de allergrootste talenten in verschillende sectoren. We zoeken een combinatie van houding en vaardigheden.

Jaarlijks solliciteren meer dan een miljoen mensen bij ons. Slechts 1 procent van hen wordt aangenomen. De concurrentie is moordend en we verwachten veel van kandidaten. Dit heb je nodig om een baan te krijgen bij BCG.

De drie belangrijkste eigenschappen voor een kandidaat zijn: authenticiteit en eerlijkheid, aanpassingsvermogen en krachtige waarden

De beste manier om te laten zien dat je kunt slagen bij BCG zijn voorbeelden van de impact die je hebt gehad in vorige functies en eerdere projecten. BCG'ers zijn hele nieuwsgierige mensen, vasthoudende probleemoplossers, staan open voor verschillende opvattingen en zijn altijd bereid te leren.

De makkelijkste en meest effectieve manier om nieuwsgierigheid te tonen is het stellen van vragen. Goede vragen kunnen een blijvende indruk achterlaten bij de manager die het sollicitatiegesprek voert. Een goede vraag komt voort uit research die je al hebt gedaan naar het bedrijf en gaat over de inhoud van het werk dat je moet gaan doen of de groeimogelijkheden, waardoor je je ambitie laat zien.

Voor consultancyfuncties checken we tijdens de sollicitatieprocedure het probleemoplossend vermogen, maar het is ook belangrijk om via concrete voorbeelden te laten zien wat je eerder hebt gedaan in andere banen en je persoonlijke leven, waarbij je duidelijk je aanpak en de uitkomst toelicht.

Het kwantificeren van prestaties en ervaring om meetbare resultaten aan te tonen is de sleutel om op te vallen bij je sollicitatie

Je cv, sollicitatiebrief en antwoorden in sollicitatiegesprekken meer richten op resultaten – het benadrukken van de uitkomsten van projecten waar je aan gewerkt hebt in plaats van alleen een opsomming van taken – is een goede manier om dat aan te pakken.

Als je bijvoorbeeld in je vorige baan een team hebt geholpen de omzet te verhogen is het belangrijk daar ook concrete cijfers bij te noemen, zoals zeggen dat je hebt "bijgedragen aan X% omzetgroei".

De belangrijkste vraag die we aan onze kandidaten stellen is: 'Waarom BCG en waarom deze functie?'

Voor ons als managers is het heel belangrijk te weten waarom een kandidaat in een specifieke functie bij BCG wil gaan werken en wat ze daarvan verwachten. We willen zeker weten dat iemand niet zomaar op een openstaande vacature solliciteert, maar een duidelijke focus heeft en een idee van de toekomst.

Dat kan bijvoorbeeld door te vertellen hoe ze denken hun specifieke ervaring en expertise te kunnen inzetten bij hun functie binnen BCG en aan welk project of onderdeel van het bedrijf ze willen bijdragen en waarom.

Het gaat in een sollicitatiegesprek niet om goede of foute antwoorden, maar om iemands creativiteit en innovatie.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen: "Hoe zou je te werk gaan bij het inbouwen van een koffiezetapparaat in een auto?". Als ik dergelijke willekeurig lijkende vragen stel, ben ik benieuwd naar de benadering die een kandidaat kiest. Het helpt me om te beoordelen of een sollicitant een gestructureerd denkproces heeft, hoe ze zich gedragen in een onverwachte situatie en of ze een probleem of situatie door een 360-gradenlens kunnen bekijken.

Als ik je een advies kan geven voor een sollicitatiegesprek bij BCG dat zou dan zijn: wees trouw aan jezelf. Want dat is je grootste voordeel ten opzichte van de concurrentie.

LEES OOK: Topconsultant McKinsey heeft wereldwijd meer dan 500 vacatures openstaan – zo maak je meer kans in de pittige sollicitatieprocedure, volgens een recruiter