Bij een sollicitatiegesprek is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken op de recruiter.
Zorg dat je 10 tot 15 minuten van tevoren aanwezig bent en wees aardig tegen de receptionist.
Geef een stevige handdruk, of oefen een alternatieve begroeting van tevoren als handen schudden door corona nog steeds uit den boze is.
Lees hieronder wat je nog meer kan doen om een goede indruk te maken in de eerste vijf minuten.
Eerste indrukken zijn maar moeilijk uit te wissen, vooral in een sollicitatiegesprek van 30 minuten.
Dus je wilt zo snel mogelijk indruk maken op de recruiter. Dat is een kwestie van voorbereiding, zodat je, zelfs als je zenuwachtig wordt, weet wat je moet doen.
Hieronder de beste strategieën om goed uit de verf te komen in de eerste paar minuten – of eerder.
Zorg dat je 10 tot 15 minuten van tevoren aanwezig bent.
Te laat komen is een afknapper. Maar zo vroeg mogelijk aankomen is ook niet per se een pre. Business Insider sprak eerder met een aantal loopbaan-experts. Zij waren het erover eens dat het het meest ideaal is om tien tot vijftien minuten van tevoren aan te komen.
Als je eerder komt, kan het zijn dat je daarmee de irritatie opwekt van degene met wie je het gesprek hebt, omdat hij of zij ook andere verantwoordelijkheden heeft.
Wees beleefd tegen de receptionist.
Er zijn overal ogen, vooral aan de balie. Sommige recruiters of managers bellen hun receptioniste om te vragen hoe je je gedroeg voorafgaand aan de sollicitatie. De reactie van diegene kan je kansen beïnvloeden.
Rick Going, CEO van Tupperware, vertelde iets soortgelijks. Na ieder sollicitatiegesprek dat hij afneemt, vraagt hij aan de receptioniste hoe hij/zij door de kandidaat werd behandeld.
Maak oogcontact wanneer je de persoon ontmoet.
Als degene met wie je het gesprek hebt je komt begroeten zorg dan dat je diegene aankijkt. Een onstabiele blik geeft geen blijk van toegankelijkheid of charisma.
In een studie van onderzoekers van Northeastern University (Boston, Verenigde Staten) werd aan een testgroep gevraagd om video’s te kijken van vreemden die elkaar voor het eerst spreken, en daarna in te schatten hoe intelligent de ‘vreemden’ zijn. Uit het onderzoek bleek dat mensen die regelmatig oogcontact maken intelligenter lijken dan mensen die dat niet doen.
Geef een stevige handdruk. Of oefen een alternatieve begroeting.
Non-verbale communicatie is belangrijk bij de eerste indruk. Uit een studie uit 2008 in het Journal of Applied Psychology blijkt dat studenten die met een ferme handdruk binnenkwamen eerder worden aangenomen. De recruiters was niet gevraagd om op de handdruk te letten.
Natuurlijk is een handdruk uit den boze in coronatijden. Er zijn inmiddels volop alternatieven om iemand te begroeten, van de hoofdknik tot je hand opsteken. Oefen dit van tevoren, zodat je vol zelfvertrouwen overkomt.
Wees aardig als iemand een praatje probeert te maken.
Recent onderzoek laat zien dat smalltalk, op het eerste gezicht nutteloos, voorafgaand aan een sollicitatiegesprek toch goed werkt.
Uit onderzoek onder leiding van onder andere het Georgia Institute of Technology (Atlanta, VS), bleek dat kandidaten die goed waren in smalltalk, beter werden beoordeeld op hun sollicitatie door recruiters. De onderzoekers trokken daaruit de conclusie dat smalltalk voor een groot deel de algehele indruk die je achterlaat bepaalt.
Lees meer: 10 briljante openingszinnen voor smalltalk bij een sollicitatiegesprek
Neem extra kopieën van je cv mee.
Uiteraard heeft de recruiter een digitale versie van je brief en cv, maar maak het hem of haar makkelijk en neem een paar papieren versies mee.
Amanda Augustine, loopbaanexpert voor TopResume, zegt zelfs dat je een kopie mee moet nemen voor elke persoon die bij het gesprek aanwezig is. “Je hebt er een nodig voor jezelf, om naar te kunnen verwijzen terwijl je praat, en een kopie voor iedereen aan tafel, voor het geval zij dat niet hebben voorbereid.”
Wellicht ook handig om pen en papier mee te nemen voor het geval je aantekeningen wilt maken tijdens het gesprek.
Stel vragen die het verloop van het gesprek kunnen sturen.
Je kan je vragen stellen al voordat de recruiter je ernaar vraagt. Lynn Taylor, auteur van het boek ‘Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job‘, zegt dat er een paar vragen zijn die je beter in het begin van het gesprek kan stellen. Bijvoorbeeld: “Hoe heeft deze functie zich ontwikkeld?”
Het kan helpen om de recruiter te laten praten, zodat je informatie verzamelt over de functie. Het is goed om te weten of de functie vrij komt omdat iemand weggaat of omdat het bedrijf groeit.