Amigos, een app die jongeren moet helpen minder op sociale media te zitten en meer sociale ontmoetingen te organiseren, heeft 2,5 miljoen euro opgehaald. Onder de investeerders bevinden zich een hoop BN’ers, zoals Marco van Basten, Sander Schimmelpenninck, DJ Ferry Corsten, Frank Rijkaard, Ronald de Boer en Anouk Hoogendijk.

Het idee achter Amigos is om schermverslaving en de impact daarvan op de mentale gezondheid tegen te gaan door jongeren toegang te bieden tot meer sociale en fysieke activiteiten.

Volgens Amigos-oprichter Johanan Fraanje voelt een kwart van de Gen-Z’ers en Millenials zich door het gebruik van social media minder gelukkig. “Algoritmes van sociale media zorgen ervoor dat je blijft scrollen, telkens op zoek naar een nieuwe dopamine shot. Het is een spiraal waar met name jongeren moeilijk uitkomen.”

Voor journalist en ondernemer Sander Schimmelpenninck is dat ook de reden om in de app te investeren. “Sociale media hebben een ongezonde afhankelijkheid gecreëerd en zijn letterlijk ziekmakend. Amigos biedt een alternatief door ontmoetingen en ervaringen centraal te stellen”, zegt hij.

Oud-voetballer Frank Rijkaard ziet in de app een manier om van het probleem een oplossing te maken. “Jongeren zitten op hun telefoon, dus daar grijp je hun aandacht. Via activiteiten zoals padel laten we ze samenkomen, zoals we vroeger ook buiten gingen voetballen. Toen ging iedereen met een bal onder de arm naar buiten, nu kun je een sociaal platform inzetten om dat te organiseren.”

Amigos groeit hard, alleen al in Nederland heeft de app al 800.000 gebruikers.

LEES OOK: Nederlandse MKB-bedrijven zoeken vaker financiering bij particuliere investeerders, ziet NL Investeert