Dat blijkt uit onderzoek van Newcom
Research & Consultancy waar Marketingfacts
over schrijft.
Het onderzoek is afgenomen onder 13.740 mensen. Belangrijke kanttekening is
dat de respondenten minimaal 15 jaar oud zijn. Veel sociale netwerken hebben
een grote groep gebruikers die jonger zijn.
Facebook leidt de dans
Facebook is dit jaar wederom het populairste sociale netwerk in Nederland met
7,9 miljoen gebruikers, aldus Newcom. Daarvan loggen 5 miljoen dagelijks in.
{“dataSourceUrl”:”//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdExmQjFnRmtINjRTM2hFUnotTmYwR2c&transpose=1&headers=1&range=A62%3AJ64&gid=0&pub=1″,”options”:{“vAxes”:[{“useFormatFromData”:false,”title”:null,”formatOptions”:{“source”:”inline”,”scaleFactor”:”1000000″,”suffix”:” miljoen”},”minValue”:null,”format”:”0.##’ miljoen'”,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null},{“useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null}],”titleTextStyle”:{“bold”:true,”color”:”#000″,”fontSize”:”14″},”booleanRole”:”certainty”,”title”:”Sociale mediagebruik in Nederland in 2013 (15 jaar en ouder)”,”legendTextStyle”:{“color”:”#222″,”fontSize”:”10″},”animation”:{“duration”:500},”backgroundColor”:{“fill”:”#faf4ed”},”legend”:”top”,”hAxis”:{“titleTextStyle”:{“color”:”#666666″,”italic”:false,”fontSize”:12},”title”:”Bron: Newcom Research”,”useFormatFromData”:true,”slantedTextAngle”:30,”slantedText”:true,”minValue”:null,”viewWindowMode”:null,”viewWindow”:null,”maxValue”:null},”isStacked”:false,”width”:500,”height”:320},”state”:{},”view”:{},”chartType”:”ColumnChart”,”chartName”:”Diagram 4″}
De groei van Facebook in Nederland vlakt wel af. In het afgelopen jaar nam het
aantal gebruikers met 3,4 procent toe, terwijl dat het jaar ervoor nog 45
procent was.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdExmQjFnRmtINjRTM2hFUnotTmYwR2c&transpose=0&headers=1&range=A1%3AF4&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":false,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"title":"Gebruik sociale media onder Nederlanders (15+)","curveType":"","booleanRole":"certainty","legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"right","lineWidth":2,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#666666","italic":false,"fontSize":12},"useFormatFromData":true,"title":"Bron: Newcom Research","minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"width":469,"height":320},"state":{},"view":{},"chartType":"LineChart","chartName":"Diagram 1"}
Het gebruik van videosite YouTube, de nummer twee in Nederland, bleef gelijk
met 54 procent. Opvallend is dat slechts 13 procent dagelijks gebruikmaakt
van de videodienst.
Het zakelijke netwerk LinkedIn scoort echter nog lager: 10 procent van de
respondenten zegt elke dag op het sociale netwerk aanwezig te zijn.
Leden van Facebook en Twitter zijn het actiefst. Bijna twee derde van de
Facebook-gebruikers is zeven dagen per week te vinden op het sociale
netwerk, bij Twitter is dat bijna de helft.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AlSgaBKSJWSgdHBoRlRWb0ZNeUNTeVEtY2lUTkpUeUE&transpose=1&headers=1&range=A1%3AJ2&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":null,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"series":{"0":{"color":"#674ea7"}},"booleanRole":"certainty","title":"Percentage gebruikers dat dagelijks actief is","animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"none","hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#666666","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Newcom Research","useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":30,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"width":500,"height":320},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 1"}
Een kwart van de twee miljoen gebruikers van Google+ is actief, aldus Newcom.
Hyves blijft dalen
Van de grote sociale netwerken ziet Facebook het aantal dagelijks actieve
gebruikers het snelst toenemen met 8,6 procent het afgelopen jaar. Twitter,
YouTube en LinkedIn bleven min of meer gelijk, aldus het onderzoek van
Newcom.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdExmQjFnRmtINjRTM2hFUnotTmYwR2c&transpose=0&headers=1&range=A33%3AF36&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":null,"formatOptions":{"source":"inline","suffix":"%"},"minValue":null,"format":"0.##'%'","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"booleanRole":"certainty","curveType":"","title":"Dagelijks actieve gebruikers (15+)","legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"right","lineWidth":2,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#666666","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Newcom Research","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"width":469,"height":320},"state":{},"view":{},"chartType":"LineChart","chartName":"Diagram 2"}
Het bezoek aan Hyves is de laatste jaren enorm gedaald. Nog maar 300 duizend
internetgebruikers zou dagelijks op het Nederlandse sociale netwerk te
vinden zijn. Dat is een daling van ruim 80 procent in twee jaar tijd.
Eerder bleek al uit de cijfers van de Stichting Internetreclame (STIR) dat het
bezoek aan Hyves drastisch is afgenomen. Voor de 'boodschappers' en
hogeropgeleiden vertrekken en dat zijn juist de lucratiefste doelgroepen
voor adverteerders.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl