De productie van sneakers, bankstellen en smartphones leidt jaarlijks tot een groot verlies aan biodiversiteit. Een natuurgebied ter grootte van 28 keer de Veluwe of bijna twee derde van Nederland verdwijnt jaarlijks door de wereldwijde productie van deze drie veelgevraagde consumentengoederen, meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek.

Bij de productie van één paar sneakers, één tweezitsbankstel en één smartphone is er sprake van respectievelijk 2,7 vierkante meter, 173 vierkante meter en 16,6 vierkante meter aan biodiversiteitsschade, aldus analisten van de bank.

Al is de schade per geproduceerde bank het grootst, het is de smartphone-industrie die jaarlijks voor de grootste biodiversiteitsschade zorgt.

Door de smartphonesector gaat wereldwijd jaarlijks een gebied van 1.942.000 hectare (21 keer de Veluwe) aan natuurgebied verloren. De productie van bankstellen is goed voor een jaarlijks verlies van 298.000 hectare (3,3 keer de Veluwe) en de sneakerbranche voor 324.000 hectare (3,6 keer de Veluwe).

Sneaker moet €1,50 duurder, aldus ABN Amro

Om deze schade te compenseren, zouden sneakers, bankstellen en smartphones volgens de bank gemiddeld respectievelijk 1,50 euro, 109 euro en 7,10 euro extra moeten kosten. Dat geld kan dan worden ingezet om biodiversiteitsverlies te beperken.

Het gebruik van duurzame energie en gerecyclede materialen bij de productie, het verlengen van de levensduur en het verminderen van consumptie kunnen daarnaast de negatieve impact verminderen en retailers helpen om aan de strengere richtlijnen te voldoen.

Wereldwijd is de biodiversiteit in de laatste vijftig jaar met bijna 70 procent afgenomen. Dit leidt in talloze gebieden tot onherstelbare schade. Nederland is hierop geen uitzondering en het is volgens de analisten van ABN AMRO van groot belang dat deze schade wordt teruggedrongen, ook vanuit economisch oogpunt. Zo is de helft van de wereldeconomie gestoeld op biodiversiteitsdiensten, waaronder de bestuiving van gewassen door insecten.

Vanaf 2025 meldplicht over biodiversiteit

Volgens Europese regels zijn alle grote bedrijven vanaf 2025 verplicht om over biodiversiteit te rapporteren. Het meten van de impact die bedrijven hebben op de biodiversiteit is echter complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking in de keten. Dat komt doordat de meeste retailers bijvoorbeeld hun producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten en groothandelaren.

"Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico's te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen", stelt Henk Hofstede, sectorbankier Retail bij ABN AMRO.

LEES OOK: Oude elektronica heeft vaak geen opfrisbeurt nodig, volgens ondernemer Ferhat Topuz