Snapchat wil naar de beurs in de eerste helft van 2017. De waardering van het vijf jaar oude bedrijf zou uitkomen op zo’n 40 miljard dollar, volgens Bloomberg.

Als je naar de huidige omvang van de video-app kijkt, lijkt dat een belachelijk hoog bedrag.

Snapchat, dat onlangs zijn bedrijfsnaam wijzigde in Snap Inc, boekt naar verluidt ongeveer 300 miljoen dollar aan inkomsten dit jaar, flink meer dan de 50 miljoen dollar in 2015.

Zelfs als je gelooft dat Snap in 2017 de grens van 1 miljard dollar aan omzet kan slechten – waar de analisten voorzichtig op rekenen – dan is een waarde van 40 miljard nog steeds aan de hoge kant. De advertentiediensten en technologie van Snap zijn nog vrij jong vergeleken bij giganten als Google en Facebook. Bovendien zal Snap willen concurreren met televisiereclames, een segment dat nog altijd veel hogere rendementen en prijsklasses kent dan online video.

Ter vergelijking: Facebook gaat dit jaar naar schatting 27 miljard dollar omzetten. Daar staat een beurswaarde tegenover die ‘slechts’ tien keer hoger is ten opzichte van de verwachte omzet voor volgend jaar.

Op basis van de cijfers is dat voor genoeg beleggers voldoende om te zeggen: onzin.

Maar als we kijken naar het product en de mensen achter Snap, dan wordt het een stuk lastiger om de hype zomaar af te schrijven. Als de invloed van Snap op de techwereld zo diepgaand is in de komende vijf jaar als die was in de voorbije vijf jaar, dan zouden sommige absurd lijkende verwachtingen niet eens zo gek hoeven te zijn.

Imran Khan Snapchat executive

Imran Khan, Snaps directeur voor strategie. Foto Slaven Vlasic/Getty Images for Advertising Week New York

Evan Spiegel is een soort Picasso voor producten

De man achter Snap, Evan Spiegel, is geen techneut. Waar Larry Page van Google en Facebook-brein Mark Zuckerberg ooit kilometers aan code tikten op hun laptops, is Spiegel een creatieveling. Zijn bedrijf maakt doorgaans ook geen beslissingen op basis van statistieken - iets dat bijna alle concurrent in Silicon Valley wel doen. Of, zoals een voormalige medewerker het omschreef: stel je voor dat een filmregisseur een bedrijf begint waar artiesten de deur platlopen.

De vergelijking met Steve Jobs ligt op de loer en die is dan ook vaak gemaakt. De 26-jarige CEO van Snap houdt net als zijn wijlen Apple-collega van showmanschap, geheimzinnigheid en suspense. Maar hem schetsen als een imitator zou Spiegel ook te kort doen. Meerdere keren al bewees hij producten te kunnen bedenken die het tot trends schoppen.

"Bewonderaars zeggen dat Spiegel net zo goed is in producten bouwen als Steve Jobs en Mark Zuckerberg", schreef Re/Code. "En als je dat overdreven vind: sommige bronnen die we spraken, vergelijken hem liever met Picasso."

Radicale ideeën die goud bleken

Gedurende Snaps geschiedenis - van slechts vijf jaar - heeft Spiegel een aantal beslissingen gemaakt die aanvankelijk gek of verkeerd leken, maar uiteindelijk toch de juist bleken te zijn. Wat te denken van:

Een einde aan eindeloosheid:

Elke tweet, bericht of foto die je op Google of Facebook zet, blijft bewaard, zelfs de onflatteuze. Voor altijd. Snapchat kwam online en bracht eindigheid: een berichtje bleef nooit meer dan tien seconden bestaan. Het is nu de norm, gezien het feit dat de allerjongste Instagrammers hun account regelmatig schoonvegen of de vele zelf-vernietigende berichtendiensten.

Verticale video:

Op een smartphone is verticale video veel logischer. En hoewel we televisie en films de komende tijd nog wel in het liggende 'landschapsformaat' zullen bekijken, is online video tegenwoordig steeds vaker verticaal. Adverteerders en rivaal YouTube hebben hun pijlen al gericht op staande beelden.

Nee zeggen tegen Mark Zuckerberg:

Zat ondernemers in Silicon Valley kunnen het beamen: nee zeggen tegen Mark Zuckerberg is niet makkelijk. Zeker als er miljarden in het spel zijn, zoals bij Whatsapp, Instagram en Oculus. Facebook bood 3 miljard voor Snapchat (en Google naar verluidt meteen daarna 4 miljard) in 2013 maar kon met lege handen weer vertrekken. In de tussentijd is Snap al bijna vijf keer meer waard dan Facebooks bod.

De ronde toekomst van de foto en video:

Niet alleen de oriëntatie van een video moet eraan, ook de vorm. Volgens Spiegel zijn rechthoekige foto's en video's een onnodige erfenis uit de tijd dat we ze op even rechtlijnige vlakken papier printten. Het idee moet dan nog wel bewezen worden, de logica is er wel degelijk: menselijk zicht is tenslotte ook niet rechthoekig.

Snap heeft niet slechts één hit, maar zeker zes

Snapchat Spectacles

Snaps Spectacles-zonnebril kan video opemen. Foto: Snapchat

Snapchat werd in haar jonge dagen gezien als een sexting-app voor studenten. Handig, die functie waarbij de foto's niet bewaard blijven. Maar waar een hoop superhippe apps snel stierven - Yo, Ello, Meerkat, zelfs Pokémon GO - is Snapchat blijven innoveren.

Snaps

Nog steeds de beroemdste functie van Snap: Snaps. In 2010 gelanceerd en nu een wereldwijd dingetje: 1 miljard snaps wisselen de gebruikers dagelijks uit.

Stories

Met een iets langere houdbaarheidsdatum van 24 uur, lanceerde Snap in oktober 2013 Stories. Dit zijn series van foto's, video's of beiden, vaak over een bepaald onderwerp. 10 tot 20 miljoen gebruikers zien deze elke dag. Ook een goed teken: Instagram kopieerde Stories nagenoeg eerder dit jaar.

Discover

Discover is een sectie van Snap die toegewijd is aan artikelen uit de media. Sommige mediabedrijven maken speciale stukken voor deze toepassing, die in bijna twee jaar nu 100 miljoen maandelijkse bezoekers heeft. Op basis van die cijfers zou je kunnen zeggen dat Discover geen hit is, gezien het grote verschil met Snaps. Maar het bezorgde Evan Spiegel een belangrijke bondgenoot: de media, die ineens zelf brood zagen in de creatie. Facebook maakte eenzelfde trend mee toen het internetters naar de websites van nieuwsbedrijven bracht.

Filters

Filters stellen gebruikers in staat om op locatie naar Snaps te zoeken. Gelanceerd in december 2014 en inmiddels populair met 1 miljard views per dag.

Lenses

Ook jij hebt wel eens een foto van je jongere zusje gezien met een hondenneus of waar ze regenbogen kotst. De zogenoemde 'Lenses' zijn het lachwekkendste en toch ook één van de populairste functies van Snap.

Facebook ziet een rivaal in Snap

Als iemand bang voor je is, is dat vaak een teken dat je goed bezig bent. In dit geval is Facebook behoorlijk paranoïde als het op Snap aankomt. In 2012, toen Snapchat twee jaar oud was, begon de rivaliteit nog zeer vriendschappelijk, getuige deze e-mail:

Zuckerberg emailed Spiegel in November 2013 to say he was a fan of his app.

Mark zuckerberg facebook snapchat evan spiegel email

Foto: Evan Spiegel/Twitter

Maar een paar weken na die ontmoeting - waar ook Snapchats-medeoprichter Bobby Murphy bij was - presenteerde Zuckerberg een kloon genaamd Poke. Die overigens vrij snel faalde en nooit meer gezien werd. Spiegel en Murphy zeiden nee tegen het miljardenbod van Zuckerberg een jaar later en sindsdien heeft Facebook tal van kopieën van Snapchat als geheel of deel bedacht. Hint: het zijn er zeven.

Wat heeft Snap nog in petto?

Hoewel Snap momenteel zich nog niet kan meten met Facebook, is het niet gek om te denken dat Snapchat op den duur ook de magische grens van 1 miljard gebruikers kan doorbreken. Mocht dat lukken, dan is een waarde van 40 miljard dollar ineens niet heel vreemd meer.

Het risico voor Snap bestaat echter dat het Twitter achterna gaat. Een dienst met grote ambitie om Facebook achterna te gaan maar die erin faalde om de echte massa te bereiken. Net als Twitter is Snap niet de gebruikvriendelijkste app voor non-millennials. Juist dat publiek heeft Snap nodig om te groeien. Of wordt het eerder een berichtendienst als Whatsapp, een adverteringsbedrijf à la Viacom of liever een cameramaker vergelijkbaar met GoPro.

Dan hebben we het nog niet eens over wat Evan Spiegel nog in zijn hoofd heeft. Want wie had drie jaar geleden gedacht dat we überhaupt zouden schrijven over een beurswaarde van Snap die het - toen al verbazingwekkende - Facebook-bod van 4 miljard zou overschaduwen?

In de woorden van startup-investeerder Chamath Palihapitiya: "Toen Snap begon, leek het een triviaal bedrijf. Ik zat helemaal fout en ik denk dat niemand aan zag komen wat ze gebouwd hebben."