Instagram gaat vol in de aanval tegen Snapchat. De foto- deeldienst, een dochterbedrijf van Facebook, gaat zelf een berichtenservice introduceren, nadat Snapchat vorige maand een bod van 3 miljard dollar van de hand wees. 

Je kunt ook teveel vragen, zullen ze op het hoofdkantoor van Facebook in Menlo Park in Californië gedacht hebben. We bieden 3 miljard dollar voor een bedrijf dat geen winst maakt, of erger nog, niet eens een verdienmodel heeft, en je krijgt de deur in je gezicht.

In plaats van een nog hoger bod te doen, heeft Facebook nu besloten om zelf maar een vergelijkbare dienst op te gaan tuigen, zo schrijft The Wall Street Journal vrijdag. Instagram, de fotodeeldienst die het in de zomer van 2012 voor bijna 1 miljard dollar kocht, krijgt een chatapplicatie, Instagram Direct.

Facebook vergrijst

Met de nieuwe berichtenservice van Instagram publiceer je je foto’s straks niet zozeer voor al je vrienden, maar stuur je foto’s en video’s snel naar de persoon die jij uitkiest. Als de ontvanger je foto of video leuk vindt, krijg je een hartje te zien. Het bericht zal zichzelf niet, zoals bij Snapchat, binnen binnen luttele seconden vernietigen.

Waarom deze berichtenservice? Instagram heeft in tegenstelling tot Facebook zelfs, nog geen berichtenservice. Maar Instagram heeft wel het publiek dat Facebook zo graag aan zich wil binden: tieners. Facebook zelf ‘vergrijst’ namelijk een beetje, en jongeren kiezen vaker voor andere sociale netwerken en berichtendiensten zoals Whatsapp en Snapchat. Dat was ook precies de gedachte achter het bod op Snapchat.

Hoog spel van Snapchat

Had de 23-jarige oprichter van Snapchat, Evan Spiegel, dan toch beter op het bod in kunnen gaan? Hij speelt in elk geval hoog spel. Spiegel heeft waarschijnlijk goed gekeken naar Twitter, dat meerdere keren miljardenbiedingen van Google en Facebook van de hand wees en afgelopen november met succes naar de beurs ging.

Behalve het bot afwijzen van het bod, speelt er op de achtergrond nog een kwestie. Spiegels haalde vorige week, tot chagrijn van Facebook, Instagrams operationeel directeur Emily White  binnen voor een vergelijkbare functie bij Snapchat.

Of de gok en de bravoure van Spiegel zich uitbetalen, moet de toekomst uitwijzen. De grote vraag is of jongeren Instagram Direct aantrekkelijk en vernieuwend genoeg vinden om te gebruiken. Het feit dat de berichtjes van Instagram Direct zichzelf niet vernietigen, zal het in elk geval lastig maken om Snapchat van de troon te stoten. Juist die eigenschap van Snapchat maakte de app populair bij tieners: ideaal om schunnige foto's, roddels en spiekbriefjes mee te versturen.

Lees ook

Tienerdochter zet investeerder op spoor miljoenendeal Snapchat

Twitter doet geen Facebookje: beursgang lijkt 24 dagen later een succes

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl