Beleggers legden de makers van Snapchat dinsdag het vuur aan de schenen tijdens de IPO-roadshow, de rondgang langs grote partijen die overwegen aandelen in moederbedrijf Snap te kopen bij de beursgang.
Hun belangrijkste vraag: waarom vlakt de toename van het aantal gebruikers af?
Tot dusver wijst Snap met de beschuldigende vinger naar de Android-app, die kuren vertoont. Gebruikers hadden problemen met Snapchat op het grootste mobiele platform ter wereld, met name in het vierde kwartaal.
Het bedrijf wil voortaan de apps voor iOS en Android tegelijkertijd ontwikkelen. Tot nu toe focuste Snapchat zich op iOS, omdat de meeste gebruikers van de foto-app een iPhone bezitten.
“Om de groei van gebruikers vol te houden moeten we de ontwikkeling van onze producten op Android-smartphones voorrang geven”, gaf het bedrijf aan in de officiële documenten voor de beursgang, de zogenoemde S-1 filing. “Als we er niet in slagen om onze producten op telefoons met Android te verbeteren, dan kan onze business serieus geraakt worden als die smartphones populairder worden en iOS minder gebruikt wordt.”
De groei van aantal Snapchat-gebruikers vertraagde aanzienlijk in de tweede helft van 2016. Tussen juli en september kwamen er slechts zes miljoen nieuwe dagelijks actieve gebruikers bij. In de eerste twee kwartalen lag dat cijfer minstens drie keer zo hoog.
In de beursdocumenten verwijst Snapchat naar technische problemen bij het lanceren van nieuwe producten, zonder verder in detail te treden. Wel geeft het bedrijf aan dat de app met name kuren vertoonde op Android. Topman Evan Spiegel ging zelfs op Reddit in gesprek met Android-gebruikers om de problemen in kaart te brengen.
Als Snapchat er niet in slaagt om de app goed te laten functioneren op Android kan dat de internationale groei flink schaden. iOS heeft in de Verenigde Staten en Europa een sterke positie, maar daarbuiten is het besturingssysteem van Google dominant.
Snapchat heeft sowieso moeite om door te breken in opkomende landen, omdat de app veel data verbruikt en snelle mobiele netwerken vereist. In tegenstelling tot Facebook en Google heeft het bedrijf geen light-versie uitgebracht die geschikt is voor tragere netwerken.
Instagram Stories
Hoewel het bedrijf zelf dus naar Android wijst als oorzaak voor de langzamere aanwas van nieuwe gebruikers is er nog een andere mogelijke verklaring. Het dipje in de groei kwam precies op het moment dat Instagram, de foto-app die eigendom is van Facebook, Stories lanceerde. Dit is een kloon van de gelijknamige functie van Snapchat, waarbij ‘verhalen’ na 24 uur verdwijnen.
Populaire Snapchatters hebben volgens TechCrunch het aantal views zien dalen sinds Instagram Stories bestaat. En WhatsApp heeft de functie onlangs ook toegevoegd.
Een belegger die aanwezig was bij de roadshow-ontmoeting in New York zei dat de top van Snap het noemen van Instagram opzichtig vermeed. "Wijzen naar problemen met Android is om de hete brij heendraaien", tekende Bloomberg op.
Toch blijven Spiegel en co bij hun verklaring. Beleggers moeten afwachten of de updates die het bedrijf in januari uitrolde, zoden aan de dijk zetten. Zo is het met de nieuwe zoekfunctie makkelijker om gebruikers te vinden. Een waardevolle toevoeging, maar het is goed mogelijk dat het onvoldoende is om het gebruik op te krikken en dat een deel van de Snapchatters voorgoed is verdwenen naar Instagram.