De Canadese patatproducent McCain heeft toestemming gekregen voor de overname van de Tilburgse krokettenmaker Van Geloven, vooral bekend van het snackmerk Mora.
Er blijft na de fusie voldoende concurrentie over, meldde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) donderdag. De overname van Van Geloven werd begin deze maand aangekondigd. Daarmee komt het bedrijf alsnog in handen van een branchegenoot.
Van Geloven bestaat al sinds 1960 toen Ad van Geloven zijn loopbaan begon met het maken van ragout en soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band. Later ging Van Geloven onder meer ook saté, nasi- en bamisnacks en frikandellen maken.
Krokettenoorlog
Het bedrijf wilde eerder samengaan met branchegenoot Royaan, dat bekend is van de merken Van Dobben en Kwekkeboom. Maar die fusie ketste in 2012 af, op mededingingsbezwaren.
Daarop startte Van Geloven een heuse krokettenoorlog om de sterke positie van Royaan in de horeca aan te vallen. Van Geloven, marktleider in de supermarkten met zijn Mora-snacks, bedacht onder meer een luxe kroket en een extra grote bitterbal.
Overname door Britse investeerder
Behalve van Mora is Van Geloven eigenaar van het ambachtelijke bitterballen- en krokettenmerk De Bourgondiër en satéspecialist Hebro. Daarnaast levert het bedrijf onder de eigen naam en onder de merken Van Lieshout en Welten snacks aan horecagelegenheden. Ook veel huismerken komen bij Van Geloven vandaan.
Vorig jaar werd duidelijk dat Van Geloven opnieuw in de etalage stond. De Britse investeerder TowerBrook Capital nam toen een meerderheidsbelang in het bedrijf. Towerbrook blijft na de deal met McCain betrokken bij Van Geloven en houdt een minderheidsbelang.
Sterkere groei in Europa
Van Geloven verwacht door de overname te kunnen profiteren van de wereldwijde schaalgrootte van McCain als producent van diepvriesproducten. Dat levert niet alleen in de Benelux een sterkere positie op, maar ook elders in Europa, aldus directeur Peter Doodeman.
McCain ziet de “toonaangevende merken en producten” van Van Geloven als een waardevolle aanvulling op het eigen snackaanbod, aldus de Belgische topman Dirk van de Put. Dat moet met name in Europa voor extra groei zorgen. Het Brabantse bedrijf was vorig jaar goed voor een omzet van 197 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl