- De Chinese smartphonemaker Xiaomi laat weten dat klanten mogelijk langer op hun bestelde elektrische auto van het merk moeten wachten
- De vertraging van het uitleveren kan een teken zijn dat er veel vraag is naar de nieuwe auto.
- Xiaomi toonde tot nog toe alleen de voor China bestemde Speed Ultra 7 op een event in Beijing.
- Lees ook: China op koers om dit jaar een kwart van de nieuwe elektrische auto’s in de EU te leveren, aldus rapport
Klanten die een elektrische vierwieler van smartphonemaker Xiaomi willen kopen, moeten daar mogelijk tot wel zeven maanden op wachten, meldt persbureau Reuters.
Het bedrijf liet potentiële klanten weten dat de wachttijden voor de Speed UItra 7 (SU7) tussen de vier en zeven maanden zouden liggen. Xiaomi zou dit via de eigen app communiceren.
Volgens Reuters is er een grote vraag naar de eerste elektrische vierwieler van de Chinese elektronicafabrikant. Na de lancering eind vorige maand zouden er binnen 24 uur al bijna 90.000 vooruitbestellingen geplaatst zijn.
De interesse kan deels verklaard worden door de combinatie van de beloofde prestaties van het elektrische model en een lage prijs. Xiaomi heeft nog geen plannen om de auto ook buiten China te verkopen.
De duurste Xiaomi SU7 Pro heeft een accupakket van 101 kWh, waarmee hij een actieradius van 800 kilometer moet hebben. Dit model heeft daarnaast zowel op de voor- als op de achteras een elektromotor die bij elkaar goed zijn voor 673 pk. Daarmee stuwt de 2.200 kg wegende sedan zich binnen 2,78 seconden naar de 100 km/u en ligt de topsnelheid op 265 km/u.
Dat alles kost in China 299.900 yuan, oftewel ongeveer 38.600 euro.
Er zijn ook nog goedkopere varianten: de standaard SU7 die 215.900 yuan (27.800 euro) kost en de SU7 Pro die 245.900 yuan (31.700 euro) kost.
De SU7 lijkt dan ook vooral erg populair te worden, omdat hij op papier niet alleen beter, maar ook goedkoper is dan de grootste rivaal: de Tesla Model 3.
Xiaomi doet wat Apple niet wilde doen
De lancering van de SU7 gebeurde net nadat Apple naar verluidt de stekker uit het eigen project voor een elektrische auto had getrokken. Binnen de muren van Amerikaanse techgigant kon men het niet eens worden over het ontwerp van de auto en de technologische richting ervan, meldde persbureau Bloomberg.
Apple's keuze om te stoppen met het zogenoemde 'Project Titan' heeft mogelijk ook te maken met de wereldwijde teruglopende vraag naar elektrische auto's. En daar lijkt Xiaomi op het eerste gezicht geen last van te hebben, dankzij het grote aantal vooruitbestellingen dat geplaatst is.
Dat laatste is zelfs voor de Chinese fabrikant opmerkelijk, want ook in China heeft de elektrische automarkt last van een verminderende vraag. Daarnaast is de concurrentie op de markt voor elektrische auto's bijna nergens heftiger dan in China, want op de thuismarkt van Xiaomi zijn autofabrikanten verwikkeld in een prijsoorlog. Grote merken als Tesla en BYD sneden aanzienlijk in de prijzen om aantrekkelijk te blijven bij potentiële klanten.
Beleggers zien het grote aantal vooruitbestellingen als een goed teken voor de vraag naar de Xiaomi SU7 en de intrede van het bedrijf op de markt voor elektrische auto's.
Het aandeel van Xiaomi steeg dinsdag met meer dan 12 procent terwijl concurrenten XPeng en Nio respectievelijk bijna 6 procent en bijna 3 procent moesten inleveren. BYD steeg ook lichtjes met 1,5 procent.
Xiaomi is een buitenbeentje met elektrische auto
Volgens analisten heeft Xiaomi een aantal voordelen die andere nieuwbakken Chinese automerken niet hebben. Het bedrijf zou bijvoorbeeld kunnen terugvallen op de expertise in het bouwen van smartphones en dit kunnen toepassen op onder andere het ontwerpen van dashboards en infotainmentsystemen.
Maar belangrijker nog, dankzij de langere historie in consumentenelektronica, heeft het onder andere gedegen kennis van de consument om de Chinese markt goed te kunnen aanvliegen. Ook heeft het bedrijf een aanzienlijk berg geld achter de hand waarmee het de financiële reserves heeft. Iets wat kleinere startups op de EV-markt niet hebben.