• In het tweede kwartaal is het aantal smartphoneverkopen gedaald naar het laagste niveau in twee jaar, meldt techmarktonderzoeker Canalys op basis van het aantal smartphoneverschepingen.
  • Wereldwijd gingen de verschepingen van nieuwe smartphones met 9 procent omlaag naar 287 miljoen stuks.
  • Vooral Chinese merken zagen een daling van het aantal smartphoneverschepingen. Bij Apple en Samsung was sprake van groei op jaarbasis.
  • Lees ook: Smartphonemaker Nothing laat Apple zien wat het vergeten was

De wereldwijde verkoop van smartphones daalde in het tweede kwartaal naar het laagste niveau in twee jaar. Dat meldde marktonderzoeker Canalys op basis van het aantal verschepingen van smartphones.

Met name in China stond de verkoop onder druk door de coronalockdowns. Maar ook elders is de vraag zwakker omdat consumenten vanwege de hoge inflatie en zorgen over een economische recessie de hand meer op de knip houden.

Volgens Canalys daalden de wereldwijde verschepingen van nieuwe smartphones met 9 procent tot 287 miljoen stuks in vergelijking met vorig jaar. Dat is het laagste niveau sinds het tweede kwartaal van 2020, toen de coronapandemie net was uitgebroken.

Bron: Canalys
Bron: Canalys

Het Zuid-Koreaanse Samsung is marktleider met een marktaandeel van 21 procent. Daarna komt iPhone-maker Apple met een aandeel van 17 procent. De twee worden gevolgd door de Chinese merken Xiaomi, Oppo en Vivo.

Bij de laatste drie daalden de smartphoneverschepingen met respectievelijk 25, 22 en 19 procent. Volgens Canalys wisten de Chinese fabrikanten ondanks de krimp hun wereldwijde prestaties te stabiliseren. De drie houden er ieder een andere strategie op na om de neergang het hoofd te bieden.

Zo breidt Xiaomi bijvoorbeeld zijn high-end assortiment uit in China met een samenwerking met Leica. In het derde kwartaal staat de lancering van nieuwe producten op stapel. Oppo wist zijn marktaandeel in Europa vergroten met sponsoring en de inzet op duurzaamheid. Daarmee kon het merk zich meer profileren. Vivo breidt voorzichtig maar consistent uit met de eigen hardware als ISP-chips en camera's.

Samsung en Apple

De smartphoneverschepingen van Samsung groeiden met 6 procent op jaarbasis naar 61,8 miljoen stuks. Toch waren het er minder dan het vorige kwartaal. Ten opzichte van die periode daalden deze met 16 procent. De smartphonemaker worstelde met ongezonde voorraadniveaus, vooral in het middensegment.

Momenteel voert Samsung onder meer een agressieve prijsstrategie met zware promoties op zijn A-series smartphones als stimulans voor de consumentenvraag. In het topsegment legt Samsung nog meer de focus op opvouwbare telefoons en de S-series smartphones om de winst aan te jagen.

Lees ook: We vergeleken de Samsung Galaxy S22 met de iPhone 13 met bijna dezelfde prijs: dit zijn de verschillen

Ondertussen groeide het aantal verschepingen van Apple met 8 procent op jaarbasis naar 49,5 miljoen stuks. De vraag naar de iPhone 13-serie bleef solide in Noord-Amerika, China en Europa solide, waardoor Apple toch kon groeien. Het topsegment bleek veerkrachtig bij tegenwind terwijl de betaalbaarheid voor consumenten op peil bleef door promoties en mogelijkheden tot financiering van iPhones.

Canalys zegt dat de problemen met de leveringen van chips voor smartphones minder zijn geworden en dat er een overschot bij het aanbod mobiele telefoons aan het ontstaan is op de markt. Als gevolg daarvan geeft Apple bij hoge uitzondering korting op de iPhone in China tussen 29 juli en 1 augustus. Waarschijnlijk zijn in China extra voorraden ontstaan door de lockdowns om het coronavirus in te dammen.

LEES OOK: Smartphonemaker Nothing laat Apple zien wat het vergeten was