- Smart introduceerde vrijdag het nieuwste model: de Smart #1.
- De auto doet nergens denken aan de kleine stadswagens van voorheen, want het is een grote, volledig elektrische SUV.
- De #1 vertegenwoordigy de nieuwe richting die het merk is ingeslagen, nu Mercedes-Benz het eigendom deelt met het Chinese Geely.
- Lees ook: Deze 2 bedrijfseconomen uit Helmond bouwen klassieke Porsches om tot elektrische auto’s
Als je aan Smart denkt, dan denk je aan een klein stadswagentje dat nog wel eens in de Amsterdamse grachten terug te vinden was. Maar van dat beeld blijft weinig over, nu het automerk een compleet andere weg inslaat.
Het nieuwste model, de Smart #1, is een 1.820 kilo wegende elektrische SUV die deze nieuwe trend vertegenwoordigt.
En waar de kleine Smartjes nog wel wat te wensen overlieten aan luxe en uitrusting, zit dat met de #1 blijkbaar helemaal goed. Er is een weelde van ruimte in het interieur en ook is nagedacht over luxe en comfort.
Ook de onderliggende aandrijflijn kan meekomen met een accupakket van 66 kWh, waarmee volgens Smart 440 kilometer afgelegd kan worden. Laden kan standaard met 22 kW en snelladen gaat met maximaal 150 kW. Daarmee is de Smart #1 duidelijk geen stadsautootje meer.
Bekijk de slideshow met de detals van de Smart #1:
Dit is de Smart #1 SUV
Dit is de Smart #1 SUV
-
De Smart #1 heeft weinig meer van doen met de auto’s waar je het merk van kent. Deze auto is alles behalve klein en fijn. Dit is een volwaardige, 1.820 kg wegende, 1,65 meter hoge volledig elektrische SUV.
Foto: Smart
-
Ook van het ontwerp van de oude Smartjes is weinig over. In deze auto zie je vooral de invloed van Mercedes-Benz terugkomen. En dat is logisch, want de Duitse autofabrikant is voor de helft eigenaar van Smart. De andere helft van het bedrijf is in handen van het Chinese Geely.
Foto: Smart
-
De enige vergelijking die je mogelijk met de voorgaande Smarts kan doen, is dat deze SUV voor z’n omvang een relatief kleine achterbak heeft. Slechts 273 liter. Maar gelukkig is de achterbank verschuifbaar waardoor er tot wel 411 liter aan ruimte voor de boodschappen ontstaat.
Foto: Smart
-
Als de klep dicht is, dan zou je denken dat er een volledig elektrische Mercedes-Benz staat. De lichtbalk die over de hele breedte getrokken is, lijkt zo gestolen van de EQ-lijn van het Duitse merk.
Foto: Smart
-
Van de zijkant lijkt hij weer meer op een product van BMW: de Mini Countryman. De twee combineren echter prima tot een auto met een sportief en hip uiterlijk.
Foto: Smart
-
Maar naast het uiterlijk is ook de binnenkant belangrijk. En daarmee doelen we op de aandrijflijn. Smart plaatste een 66 kWh-accupakket op de vloer en een 271 pk-sterke motor tussen de achterwielen. Dat betekent dus dat hij achterwielaandrijving heeft en tot wel 1.600 kilo kan trekken.
Foto: Smart
-
Opladen gaat eveneens relatief snel. Via een reguliere laadpaal kan de Smart #1 met 22 kW stroom laden. Bij de snellader topt hij bij 150 kW. Dat houdt in dat hij er iets minder dan een half uur over doet om van 10 naar 80 procent op te laden.
De de laadkabel zit een speciaal vak in de ‘frunk’.
Foto: Smart
-
De Smart #1 wordt standaard geleverd op 19-inch velgen met daarop aerodynamische afdekkingen. Daarmee wordt de actieradius zo ver mogelijk uitgebreid. Smart geeft nog geen officiële cijfers, maar communiceert voorlopig een bereik van ongeveer 440 km.
Foto: Smart
-
In de auto is er meer luxe en ruimte dan ooit tevoren in een Smart. Daar begint de vergelijking met een Mercedes pas echt.
Foto: Smart
-
Zoals je kunt zien is de Smart #1 uitgerust met goede, comfortabele en vooral mooi beklede stoelen.
Foto: Smart
-
Achterin is het hetzelfde verhaal. Er is plek voor drie personen die allen genoeg hoofd- en beenruimte zullen hebben. Tenminste, als de achterbank niet naar voren geschoven wordt, zoals je kunt zien bij de hier afgebeelde achterste stoel.
Foto: Smart
-
En als je niet met vijf personen op pad gaat, dan heeft de Smart #1 een uitklapbare middensteun voor wat extra comfort en om drankjes in te plaatsen.
Foto: Smart
-
Maar voorin is de echte luxe te vinden. Ook wordt hier duidelijk dat Mercedes-Benz mee heeft geholpen aan de stiling. Het is goed te zien aan de plaatsing van het touchscreen, de luchtroosters en de middentunnel.
Foto: Smart
-
In de middentunnel, die overigens niet nodig is voor een aandrijfas naar de achterwielen, is vooral ruimte gemaakt voor opbergvakjes.
Foto: Smart
-
Via het 12,8-inch grote aanraakgevoelige scherm kun je alle belangrijke functies van de auto instellen.
Foto: Smart
-
Daaronder valt ook het audiosysteem dat dit keer in samenwerking met Beats Audio is ontwikkeld.
Foto: Smart
-
De bestuurder krijgt alle informatie die hij of zij nodig heeft via een 9,2-inch metend digitaal instrumentencluster achter het stuur. Via een projector in het dashboard kan er ook informatie op de voorruit getoond worden waardoor de ogen niet meer van de weg hoeven.
Foto: Smart
-
Smart zorgt ervoor dat elke eigenaar van de Smart #1 de auto vanaf de eerste dag makkelijk kan delen met vrienden en familie. Via de app zal de auto namelijk te openen zijn.
Foto: Smart
-
De Smart #1 is vanaf deze zomer bij de dealer te zien en te bestellen. Leveringen beginnen in 2023. De prijs weten we nog niet.
Foto: Smart