De vakbonden reageerden woedend en boze werknemers blokkeerden de fabriek met auto’s van de modellen Colt en Outlander die daar gemaakt zijn, en namen de sleutels mee.

Dinsdag praat de voorzitter van de raad van commissarissen van Nedcar, Hiroshi Harunari, met onder meer de vakbonden en de ondernemingsraad. Dan is er ook een actiebijeenkomst van de bonden in een grote tent voor de fabriek. De ondernemingsraad verwacht dat het personeel zal besluiten tot een staking.

‘Zuur en hard’

Directeur Joost Govaarts van Nedcar noemde het besluit van eigenaar Mitsubishi ,,zuur en hard”. Bij NedCar werden het afgelopen jaar tussen de 40.000 en 50.000 auto’s gemaakt en de 1500 werknemers zijn pas rendabel vanaf 70.000 auto’s, aldus Govaarts.

De vakbonden CNV Metaal en FNV Bondgenoten hopen dat Mitsubishi de fabriek in elk geval wil openhouden gedurende een overgangsperiode. Er zouden mogelijkheden zijn voor een ,,doorstart”, waarbij honderden werknemers hun baan zouden kunnen houden. Een niet nader genoemde autofabrikant zou belangstelling hebben voor productie in Born.

Doorstart

De Tweede Kamer wil in vertrouwelijke overleggen met het kabinet, Provinciale Staten en de ondernemingsraad horen welke mogelijkheden er zijn voor een doorstart. Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) liet weten eind deze maand naar Japan te gaan om met de top van Mitsubishi te praten over de verkoop van de fabriek, die dan binnen een jaar rond zou moeten zijn. Hij toonde zich niet pessimistisch over een doorstart, omdat hij de afgelopen maanden al met geïnteresseerde partijen heeft gesproken. Ook zal Verhagen aandringen op een goed sociaal plan, dat werknemers de kans geeft zich om te scholen. Hij is niet van plan de fabriek te subsidiëren.

NedCar begon in 1967 in Limburg en moest daar werkgelegenheid bieden na de sluiting van de mijnen. Sindsdien zijn in Born meer dan 4,5 miljoen auto's geproduceerd. Mitsubishi werd in 2000 voor 100 procent eigenaar van NedCar. In dat jaar rolden er bijna 215.000 auto's van de band in Born.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl