De landelijke Nederlandse kranten moesten in de laatste drie maanden van dit jaar fors inleveren met de papieren uitgaven. Met digitale abonnementen boekten ze wel vooruitgang.

Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers over het vierde kwartaal van 2013 van oplageinstituut HOI.

De landelijke kranten lieten  stuk voor stuk oplagedalingen zien in het de laatste drie maanden van 2013, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Uitzondering was het Financieele Dagblad dat de betaalde oplage van de papieren krant met 1,8 procent zag stijgen.

Oplage papieren krant daalt

Forse oplagedalingen van jaar-op-jaar waren er vooral voor De Telegraaf (minus acht procent) en NRC Handelsblad (minus 7 procent). NRC.next zag de papieren oplage zelfs met 31 procent terug lopen.

Beperktere dalingen van de betaalde papieren oplage waren er voor De Volkskrant (min 1,7 procent), Trouw (-2,1 procent) en het AD (minus vijf procent)

Groei digitaal abonnement

Compensatie was er wel bij de betaalde digitale abonnementen. Hier bleef het Financieele Dagblad redelijk stabiel met een plusje van 0,8 procent voor de exclusieve digitale abonnementen. Andere kranten boekten grotere stijgingen, met een plus van 22 procent voor De Volkskrant en een groei van 50 procent voor NRC Handelsblad.

Het blijft voor de landelijke dagbladen wel spannend of de groei van digitale abonnementen voldoende compensatie biedt. Zo was de plus van ongeveer 10 duizend digitale abonnementen voor NRC Handelsblad tussen het vierde kwartaal van 2012 en het vierde kwartaal van 2013 onvoldoende om de oplagedaling bij de papieren krant te compenseren. Bij De Volkskrant is dit over dezelfde periode wel nipt gelukt, blijkt uit HOI-cijfers

Lees ook:

Aandeelhouder zet NRC in de etalage

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl