Nederlanders nemen steeds vaker genoegen met supermarktbrood. Van de honderd keer dat consumenten boterhammen kopen, stappen ze nog maar 21 keer een bakkerij binnen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van CBL en kennisinstituut EFMI. Wim Commandeur, bedrijfsleider van de Noord-Hollandse Brood- en Banketbakkerij Otten, ziet dezelfde trend. “Het aantal klanten loopt terug.”

Commandeur wijt de afnemende populariteit van de bakkerij aan gemakzucht van de consument.

Niet alleen bakkers krijgen minder klanten over de vloer, ook slijters en slagers kennen dit probleem. Sinds 2000 draaien speciaalzaken ieder jaar gemiddeld 1,7 procent minder omzet. De omzet van supermarkten groeide in diezelfde periode jaarlijks gemiddeld met 3,4 procent.

Toch incasseren bakkers de afgelopen jaren de hardste klappen. Kwam in 2009 nog 42 procent van de consumenten minimaal een keer per maand bij een bakker, in 2012 was dat nog maar 29 procent. Daarmee zijn bakkers, na drogisterijen, overigens nog wel de speciaalzaken die door de meeste consumenten minimaal eens per maand worden bezocht.

Bouwbedrijven

Om de gemakzuchtige klant te verleiden de broodafdeling van de supermarkt te negeren en bij Otten naar binnen te stappen, concurreert de brood- en banketbakker nu vooral op prijs.Commandeur: "Omdat mensen in deze crisis toch bezuinigen, proberen we het vooral met scherpe aanbiedingen."

Ook de slechte situatie in de bouw speelt zijn bakkerij parten. "Bouwbedrijven plaatsen vaak grote bestellingen. En omdat hier in de buurt steeds meer bouwbedrijven verdwijnen, heeft ook dat invloed op de omzet."

Toch ziet Commandeur het aantal consumenten dat zijn bakkerijen maandelijks minimaal een keer bezoekt, niet zo hard dalen als uit het onderzoek van CBL en EFMI blijkt. In het weekend weet de consument namelijk de warme bakker nog wel te vinden. "Vijftig procent van de omzet draaien we op vrijdag en zaterdag", rekent bedrijfsleider Commandeur voor.

Kassa-aanslagen

Kenniscentrum Beko Advies en accountancybureau Flynth houden cijfers over de bakkersbranche in een barometer bij. Hoewel de bureau's een dalende lijn in het aantal kassa-aanslagen signaleren, vermoeden zij dat de daling van 13 procentpunt in het aantal klanten van bakkerijen tussen 2009 en 2013 te hoog is.

Op basis van de cijfers spreken Beko Advies en Flynth evenwel van een zorgwekkende trend. In 2011 was het aantal kassa-aanslagen 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Tot dusver is het aantal aanslagen in 2013 3,1 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl