Het overgrote deel van alle vluchten die normaliter over Oekraïne vliegen bleven dit doen ondanks een gedeeltelijke sluiting van het luchtruim boven het oosten van het land. Slechts een kwart van de vluchten werd omgeleid via een andere route.

Dat bleek vrijdag tijdens een achtergrondbriefing met experts van de Europese Commissie. De experts deelden informatie op basis van anonimiteit.

Sinds 1 juli besloot Oekraïne om het luchtruim gedeeltelijk te sluiten. Vliegtuigen mochten niet onder 26.000 voet vliegen. Op 14 juli werd deze grens opgetrokken tot 32.000 voet. Het gecrashte toestel van Malaysia Airlines vloog hierboven.

Het is aan een land zelf om te besluiten of het luchtruim wordt gesloten. Er is geen andere instantie, zoals Eurocontrol, die dat kan bepalen of een land kan opdragen dat te doen.

Luchtruim nu volledig gesloten

Op dit moment is het luchtruim volledig gesloten voor alle vliegtuigen boven het oosten van Oekraïne. Volgens de experts zijn dagelijks over deze regio 350 vluchten. Het westen, waar hoofdstad Kiev ook ligt, is wel bereikbaar.

Het is niet ongebruikelijk dat er boven conflictgebieden kan worden gevlogen. Zo is er op dit moment geen vliegverbod boven Irak, waar het ook al lang onrustig is. Boven Syrië en Libië gelden wel vliegrestricties, aldus de experts.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl