De Duitse sportartikelengigant Adidas heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt in vergelijking met een jaar eerder.

Dat meldde Adidas donderdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers (pdf).

Adidas boekte in het derde kwartaal een winst van 282 miljoen euro, 11 procent minder dan in juli, augustus en september van vorig jaar. De totale omzet was 4,1 miljard euro. Dat was iets hoger was dan de 4 miljard euro waar analisten gemiddeld van uitgingen, , vooral door de goede verkopen bij de voetbal- en hardlooptak.

Minder omzet bij TaylorMade

Adidas meldde andermaal dat het last heeft van negatieve wisselkoerseffecten. Ook blijven de verkopen bij de golftak achter.

Met de golfclubs en -accessoires van TaylorMade wist Adidas de afgelopen jaren veel marktaandeel te winnen in de VS op concurrenten als Callaway en Nike. Maar nu lijkt de klad erin te komen. Jongeren geven de voorkeur aan andere sporten en mensen die nog wel golfen vervangen hun materiaal minder vaak.

De omzet exclusief valuta-effecten daalde bij TaylorMade met 36 procent in het derde kwartaal vergeleken met een jaar eerder.

Topman Herbert Hainer zei in een verklaring dat het bedrijf er alles aan zal doen om de tegenvallende verkopen bij onder meer de golftak "agressief aan te pakken". Hij verwacht dat de omzetgroei voor het hele jaar rond de 5 procent uitkomt.

Outlook gehandhaafd

Voor het hele jaar handhaafde het bedrijf de verwachting dat er 650 miljoen euro onder de streep overblijft. Aan het begin van het jaar dacht het bedrijf op jaarbasis nog aan 830 tot 930 miljoen euro winst.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl