Op alle grote Europese markten was sprake van krimp, met uitzondering van de Britse automarkt. Daar steeg de verkoop met 11,5 procent. In Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk ging de verkoop flink omlaag. In Nederland was sprake van een verkoopkrimp van meer dan 30 procent tot 48.294 auto’s. De grootste automarkt was vorige maand Duitsland met 192.090 op kenteken gezette auto’s.
De meeste grote autobedrijven zagen hun Europese verkopen in januari dalen. Voor het Franse PSA Peugeot Citroën kromp de verkoop met ruim 16 procent, voor Ford met meer dan een kwart, bij Toyota met bijna 17 procent en voor het gehele Volkswagen-concern met 5,2 procent. De Duitse luxemerken Mercedes-Benz en BMW wisten de dans te ontspringen met verkoopstijgingen, net als de Britse merken Jaguar en Land Rover.
In december vorig jaar ging de Europese autoverkoop met meer dan 16 procent omlaag en over heel 2012 was sprake van een verkoopkrimp met 8,2 procent tot circa 12 miljoen auto’s. Dat was het laagste niveau sinds 1995.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl