De Duitse analisten voorzien zware klappen voor de Japanse autobouwers. Zo verlaagden ze de winstverwachting voor Toyota met ruim 80 procent. Voor het komende boekjaar wordt nu een operationele winst verwacht van 135 miljard yen (1,2 miljard euro), in plaats van de eerdere prognose van 840 miljard yen (7,3 miljard euro). Ook voor andere Japanse autoproducenten werden de verwachtingen sterk verlaagd.

De onderbreking van de productie in Japan levert daarnaast problemen op in autofabrieken in de rest van de wereld. Veel auto-onderdelen worden in Japan geproduceerd.

PSA Peugeot Citroën

Het Franse PSA Peugeot Citroën kondigde vorige week al aan de productie terug te schroeven bij een aantal fabrieken in Europa, vanwege een gebrek aan onderdelen. Concurrent Renault liet vrijdag weten in Zuid-Korea om dezelfde reden tijdelijk tot 20 procent minder auto’s te gaan maken.

De Japanse autobouwers proberen de productie in eigen land met vallen en opstaan weer te hervatten. Daarbij hebben ze niet alleen te maken met de schade aan hun eigen fabrieken, maar hebben ze ook veel last van de onderbrekingen van de elektriciteitsvoorziening.

Toyota

Toyota startte maandag de productie van hybride modellen, zoals de Prius, langzaam weer op. Het concern kon nog niet aangeven op welk moment de bouw van andere modellen weer wordt hervat.

Mazda sloot maandag fabrieken waar reserve-onderdelen voor de export worden gemaakt, nadat die locaties vorige week voor een deel weer in gebruik waren genomen. Honda hervat de productie van auto's pas volgende week, terwijl Suzuki de activiteiten in drie Japanse fabrieken nog in ieder geval tot dinsdag opschort.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl