- Tony’s Chocolonely is geschrapt van een lijst van slaafvrije chocolademakers.
- De samenwerking met de grote producent Barry Callebaut, die deels cacao gebruikt die is geoogst met behulp van kinderarbeid, is de organisatie Slave Free Chocolate een doorn in het oog.
- Toch wil topman Henk Jan Beltman de samenwerking met Barry Callebaut niet verbreken.
De Nederlandse chocolademaker Tony’s Chocolonely is verwijderd van een lijst van bedrijven die slaafvrije chocolade maken, meldt RTL Nieuws maandag.
De Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate heeft dat gedaan, omdat Tony’s samenwerkt met een grote producent die cacao gebruikt die in ieder geval deels is geproduceerd met behulp van kinderarbeid.
Het gaat om de multinational Barry Callebaut. Die heeft in zijn fabriek in Antwerpen een speciale productielijn voor de repen van Tony’s Chocolonely, maar werkt ook met cacao die is geoogst met behulp van kinderarbeid.
Lees ook: Zo wordt een reep Tony’s Chocolonely gemaakt
Toch is dat voor topman Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely geen reden de samenwerking te beëindigen, zegt hij tegen RTL: “Wij willen de grote jongens in de cacao-industrie aanzetten tot veranderen. En dat willen we door op grote schaal impact te maken.”
Focus op hoge groei en hoge winstmarge bij Tony's Chocolonely
Afgelopen december bleek uit het jaarverslag van Tony's Chocolonely dat de Nederlandse chocolademaker er zeer hoge groeidoelstellingen op nahoudt. Het streven is om de omzet jaarlijks met 50 procent te laten groeien, terwijl de bruto winstmarge op 40 procent moet liggen.
Met zulke ambitieuze groeidoelstellingen lijkt het, ondanks alle ideële uitgangspunten, welhaast onvermijdelijk voor Tony's om een pact te sluiten met een grote speler als Barry Callebaut, ook al voldoet die als onderneming niet aan het imago dat Tony's naar de buitenwereld cultiveert.
De groeiambities kregen een extra impuls toen Tony's Chocolonely in februari 2020 twee externe investeerders binnenhaalde.
Op basis van de kapitaalinjectie van de twee nieuwe investeerders, Verlinvest en JamJar, had Tony’s in februari 2020 een waardering van afgerond 120 miljoen euro, becijferde Business Insider. CEO en grootaandeelhouder Beltman was destijds op basis van deze waardering zelf zo’n 51 miljoen euro waard.
Tony's betaalt cacaoboeren te weinig voor een leefbaar inkomen
Tony's Chocolonely werd in 2005 opgericht met als doel 100 procent slaafvrije chocolade te maken. De Cacao Barometer stelde afgelopen jaar vast dat Tony's cacaoboeren nog te weinig betaalt.
In plaats van de berekende 3,12 dollar per kilo die nodig is voor een leefbaar inkomen van cacaoboeren, betaalt Tony’s ongeveer 2 dollar per kilo.
"We zijn nog lang niet perfect, maar in de markt betaalt niemand meer voor een kilo cacao dan wij", stelde Beltman daar destijds over tegen persbureau ANP.
Lees meer over Tony's Chocolonely:
- Een kleine reep chocola is bijna altijd duurder dan een grote, maar bij Tony’s Chocolonely is het prijsverschil wel heel fors
- Tony’s Chocolonely geeft chocoladerepen precies de verkeerde kleur: rood is melk en blauw is puur – dit is de reden
- Waarom Tony’s Chocolonely níet goedkoper wordt – en vrijwel ieder ander chocolademerk wel