- Redacteur Marielle Descalsota van Insider nam in Thailand de Special Express 14 van Chiang Mai naar Bangkok.
- De reis duurder 13 uur en ze reisde eerste klas voor een bedrag van omgerekend ruim 80 euro.
- Er waren een aantal belangrijk verschillen met de tweede klas en de derde klas.
- Lees ook: Op vakantie naar Thailand: 10 bijzondere dingen die je in Bangkok kunt doen die verder gaan dan de standaard toeristische trekpleisters
De Special Express 14 is een treinreis die begint in de noordelijke provincie Chiang Mai van Thailand en eindigt in de hoofdstad Bangkok.
De reis duurt ongeveer 13 uur, waarbij je negen provincies doorkruist en 18 treinstations passeert. Het is een van de langste treinreizen in Thailand, met een lengte van 751 kilometer.
Redacteur Marielle Descalsota van Insider ging met deze nachttrein op reportagereis door Thailand. Hoe dat beviel, lees je in de slideshow hieronder.
Ik bracht 13 uur door in de eerste klas van een slaaptrein in Thailand
Ik bracht 13 uur door in de eerste klas van een slaaptrein in Thailand
-
Ik ben de laatste jaren verschillende keren naar Thailand op vakantie geweest, maar heb nog nooit met de speciale slaaptrein gereisd. Toen ik erachter kwam dat het een van de populairste reismethodes is onder backpackers in Thailand, besloot ik de reis zelf maar eens te boeken.
Ik reisde met de Special Express 14 van Chiang Mai, een pittoreske provincie die bekend staat om haar prachtige natuurlandschappen, bergen en bijzondere diersoorten, naar Bangkok, één van de top-vakantiebestemmingen in de wereld.
Marielle Descalsota/Insider
-
Ik reisde in een eersteklas hut met twee uitklapbare stapelbedden. Een kaartje voor deze privé-accommodatie aan boord kost 2.906 baht, wat ongeveer 81 dollar is [een dollar is momenteel ongeveer gelijk aan een euro, red.]. In totaal zijn er 12 eersteklas slaapvertrekken in de trein.
De cabine, hoewel bedoeld voor twee personen, was eigenlijk net groot genoeg voor mij alleen. Er was niet veel ruimte aan boord om bagage op te bergen, dus ik zou reizigers aanraden om zo min mogelijk spullen mee te nemen in de cabine. Grotere bagage kan in de speciale bagageruimte onderin de trein worden opgeborgen.
Om ongeveer 18.30 uur kwam een personeelslid mijn treinstoel ombouwen tot een stapelbed. Ik sliep op het onderste bed en gebruikte het bovenste bed voor mijn spullen. Hoewel de reis voornamelijk ’s nachts plaatsvindt en het maar vier uur licht is gedurende de rit, is het de moeite waard om direct vanuit het bed naar het prachtige uitzicht te kijken.
Marielle Descalsota/Insider
-
De cabine was schoon en voorzien van alles wat je als reiziger maar nodig kan hebben. In tegenstelling tot andere klassen, heeft de eerste klas een eigen wasbak. De cabine heeft ook een stopcontact, airconditioning en verlichting.
Terwijl ik een prettige nacht had in de eerste klas, zijn de reviews van de trein vooral negatief. Een passagier, die in maart 2020 in de eerste klas reisde, schreef dat zijn cabine “smerig” was en een ander, die in juli met de trein reisde, schreef dat “de personeelsleden behulpzamer hadden kunnen zijn”.
Marielle Descalsota/Insider
-
In de eerste klas deel je twee badkamers met andere eerste klas-reizigers: één met een toilet en een andere met een douche en hurktoilet.
Beide badkamers hebben aardige voorzieningen, zoals een bidet en een douche met warm water, maar ze zijn niet de schoonste. Ik kon de stank van urine al ruiken voordat ik de deuren opende.
Marielle Descalsota/Insider
-
Terwijl de meeste passagiers in de eerste klas toeristen waren, was de tweede klasse voornamelijk gevuld met lokale studenten. Er zijn twee soorten accommodaties in de tweede klas: met airconditioning of met een ventilator.
De accomodatie met airco is wat chiquer, met stoelen die kunnen worden uitgeklapt tot stapelbedden. Deze cabines kosten 841 baht of 23 dollar voor het onderste bed en 771 baht of 21 dollar voor het bovenste bed.
De goedkopere plekken zijn zitplaatsen die niet omgetoverd kunnen worden tot een bed en er is ook alleen een ventilator. Een kaartje voor deze plaatsen kost 471 baht of 12 dollar.
Marielle Descalsota/Insider
-
Net als in de eerste klasse worden de bankjes in de tweede klas met airconditioning uitgeklapt tot een bed, maar zijn er geen wandjes die passagiers van elkaar scheiden. Je slaapt dus als het ware op een grote ‘slaapzaal’.
Het onderste bed staat vaak vlak bij het raam, wat het een van de beste plaatsen aan boord maakt om tijdens de zonsondergang naar buiten te kijken. Het bovenste bed heeft geen raam, waardoor passagiers het prachtige uitzicht op Noord-Thailand missen.
Om toch een beetje privacy te creëren, heeft ieder bed gordijntjes. Zo kun je je toch een beetje van de omgeving afsluiten.
Marielle Descalsota/Insider
-
In tegenstelling tot de cabines van de eerste klas, worden de wastafels in de tweede klas gedeeld met tientallen passagiers.
De passagiers in de tweede klas hebben ook speciale toiletten, die door een reiziger als ” schoon genoeg” werd beschreven in een review.
Marielle Descalsota/Insider
-
De derde klas is het eenvoudigst: de enige voorzieningen die worden aangeboden zijn simpele, leren stoelen en ventilatoren.
Ik zag maar een handjevol mensen die voor de derde klas kozen, ondanks de goedkope prijs van de tickets. Het kostte slechts 311 baht of 8,50 dollar per kaartje.
Het feit dat er geen airconditioning is in de derde klas maakt het reizen met de trein minder comfortabel. In juli, toen ik de trein nam, was het er gemiddeld 29 graden.
Marielle Descalsota/Insider
-
De ramen in de derde klas worden ’s nachts geopend voor een betere ventilatie. Dat zorgt er ook voor dat de temperatuur in de wagon daalt.
Ik kan me niet voorstellen hoe oncomfortabel een rit van 13 uur met een vaste zitplaats zonder airco is. Een paar ‘locals’ vertelde me dat ze derde klas reizen om geld te besparen.
Terwijl toeristen de Special Express nemen om meer van het Thaise platteland te zien, reist de plaatselijke bevolking met de trein om op een goedkope manier in de hoofdstad te komen.
“Het is beter dan vliegen, vooral als je voor weinig geld veel bagage mee wilt nemen”, vertelde plaatselijk reisleidster Uma Puacksumran.
Hoewel de prijs van een enkele reis van Chiang Mai naar Bangkok slechts 14,50 dollar is, worden er wel meer kosten gerekend voor extra bagage. En die prijs kan flink oplopen.
Marielle Descalsota/Insider
-
De wasbakken van de derde klasse zijn kaal en hebben geen spiegels.
Op mijn reis leek er relatief veel vrije ruimte te zijn in derde klas, door de weinige reizigers die hiervoor kiezen.
Maar dat is blijkbaar niet altijd het geval. Een blogger, Chris genaamd, vertelde me dat de derde klas vaak “overvol” is, vooral bij kortere treinreizen. Hij waarschuwde ook dat het onderhoud van de derde klas slecht kan zijn: de stoelen zijn vaak hard en de ventilatoren werken vaak niet.
Marielle Descalsota/Insider