Renault ontkent “met klem” dat de Franse autofabrikant heeft geknoeid met de uitstootwaarden van dieselwagens. “De 11.000 auto’s die wij hebben teruggehaald nadat het Volkswagenschandaal vorig jaar naar buiten kwam, hadden een ijkingsfout en dat had niets met sjoemelsoftware te maken.”

Dit zei de technische topman van Renault Gaspar Gascon Abellan woensdag in de onderzoekscommissie naar het dieselschandaal in het Europees Parlement in Brussel. Ook de technologiebaas van Volkswagen, dr. Ulrich Eichhorn, werd gehoord.

Eichhorn zei meermaals dat de software in de dieselauto’s van Volkswagen “geen sjoemelsoftware” is, maar niet gebruikt had mogen worden zoals is gebeurd. Er rijden naar zijn zeggen 11 miljoen ‘sjoemelauto’s’ rond, waarvan 8,5 miljoen in de EU. Bijna de helft is inmiddels aangepast, de rest volgt nog dit jaar. Eichhorn zei zich te schamen.

Uitstootnormen onhaalbaar

Ook verklaarde hij dat de Europese klanten beter af zijn dan de Amerikaanse. In de VS is VW miljarden dollars kwijt aan schadevergoedingen omdat de circa 600.000 getroffen wagens om technische redenen niet kunnen worden gerepareerd. “De Europese consumenten kunnen hun auto gewoon houden, dat zouden veel Amerikaanse klanten ook liever willen.”

Gascon van Renault zei dat de emissiewaarden voor kooldioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx) in de EU-wetgeving “heel moeilijk gehaald kunnen worden. Ze zijn eigenlijk niet hanteerbaar in de praktijk.”

Volgens de Fransman heeft Renault nooit overwogen om Volkswagen aan te klagen vanwege oneerlijke concurrentie. "Dan moet je precies weten wat er gebeurd is. Dat begrijpen wij nog steeds niet."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl