Theo Kik komt uit een ondernemersgezin. Zijn vader was CEO van een fabrikant in de maritieme sector met distributeurs in 100 landen. Na een studie aan de IVA-Driebergen en ruim een decennium in de autobranche, volgde Kik zijn hart en werd directeur bij Mr. Fill, dat slimme afvalbakken ontwikkelt en produceert.
“Ik heb altijd geweten dat ik de kant van productontwikkeling op wilde.” Na twaalf jaar in de auto-industrie, waarin Kik meerdere vestigingen opzette met jong gebruikte auto’s, wist hij dat zijn kracht vooral lag op het vlak van marketing en relatiemanagement. “Via via kwam ik in contact met de aandeelhouders van – toen nog – EconX. Ze wilden het merk in Europa uitbreiden en vroegen of ik het bedrijf wilde leiden.”
In het bedrijf kwamen de voorliefdes van Kik samen, niet alleen de productontwikkeling, maar ook vernieuwing en technologie. Bovendien bood het hem de mogelijkheid om op een duurzame manier een bijdrage te leveren aan de maatschappij. “Het doel van onze afvalbakken en het bijbehorende platform is om zwerfafval tegen te gaan.”
IoT-sensor zorgt voor efficiëntie
Kik veranderde de naam van EconX in Mr. Fill. Een krachtiger naam om de Europese markt te veroveren. “Zeven jaar geleden zijn we gestart met het ontwikkelen van zelfpersende afvalbakkenbakken die werken op zonne-energie en die zijn voorzien van een IoT-sensor die via het netwerk van Vodafone communiceert met ons platform. We hebben heel veel getest, totdat we zeker wisten dat we met een solide product de markt op konden dat afvalinzamelaars en steden kon helpen bij het efficiënter omgaan met het legen van afvalbakken.”
De dienstverlening blijft overigens niet beperkt tot grote steden, hoewel Mr. Fill inmiddels slimme afvalbakken levert aan steden als Amsterdam, Berlijn, Brussel en Dublin. Maar ook pretparken en vakantieparken kunnen veel baat hebben bij de technologische oplossingen van het bedrijf.
Op afstand besturen
Zwerfafval is iedereen een doorn in het oog en met slimme afvalbakken kan dit worden teruggedrongen. “Doordat onze afvalbakken het afval samenpersen, kan er zes tot zeven keer meer afval in voordat hij geleegd moet worden. Dat betekent dat de vrachtwagens van afvalinzamelaars minder vaak hoeven rijden, waardoor de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen.”
Duurzaamheid en groen staan hoog in het vaandel bij Kik. “Zo werken onze producten op zonnecellen, waardoor het mogelijk is om 24 keer per dag te communiceren met ons platform en geeft een zonnecel genoeg energie om de pers elektronisch aan te sturen. Ook kunnen beheerders op afstand opdrachten naar de afvalbakken sturen. Met Oud & Nieuw kunnen alle bakken bijvoorbeeld op afstand in één keer op slot worden gezet. Dat scheelt enorm veel manuren.”
Om nog maar te zwijgen van de efficiëntieslag die wordt behaald wanneer afvalbakken alleen worden geleegd wanneer ze (bijna) vol zijn. Dat scheelt niet alleen nodeloze ritten, ook kan een afvalinzamelaar de routes beter plannen. “Afvalbakken langs fietspaden kunnen bijvoorbeeld worden geleegd wanneer dat nodig is zodat er niet onnodig vaak een afval-inzamelingsvoertuig over dat pad hoeft om een paar prullen uit een bak te vissen.”
Data zijn cruciaal tegen zwerfafval
Data zijn het nieuwe goud, glimlacht Kik. En op het platform van Mr. Fill worden talloze data verzameld en bewaard dankzij de ingebouwde IoT-sensoren. “We kunnen zien hoe vaak er een inworp in een bepaalde bak is, hoe vaak hij op slot heeft gestaan en de reden hiervan, hoe vaak hij geperst heeft en precies hoeveel afval erin zit.” Met die data kunnen steden bijvoorbeeld een overzicht krijgen waar de slimme vuilnisbakken staan, en welke bakken snel vol zitten en welke minder gebruikt worden.
“Zo kun je besluiten om een bepaalde bak bijvoorbeeld uit een straat te verwijderen, omdat die nauwelijks wordt gebruikt. Deze kun je dan op een plek neerzetten waar het harder nodig is. Data verzamelen is cruciaal om inzicht te verkrijgen in de strijd tegen zwerfafval.”
Mr. Fill is momenteel actief in 12 Europese landen en als het aan Kik ligt wordt het bedrijf dé standaard in de afvalindustrie met hun intelligente platform en technologische mogelijkheden. Vodafone biedt het bedrijf gegarandeerde connectiviteit en de mogelijkheid om naar nog veel meer landen uit te breiden.
Dit is het twaalfde artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone.
Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.
LEES OOK: Zo zet Tilburg in op de slimme stad: IoT als dé oplossing voor files en storingen