- Elektrische auto’s zijn nog steeds niet heel erg betaalbaar, maar met de komst van de Silence S04 komt daar verandering in.
- Met het formaat van een brommobiel, maar een topsnelheid van 90 km/u vult de auto een gat waarvan we niet wisten dat het bestond.
- “Het is in mijn optiek de goedkoopste elektrische auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen”, aldus importeur Joost Brand tegenover Business Insider.
- Lees ook: Dit Bredase zonneautootje kost €7.500 en moet in 2024 de weg op: ‘Niet alleen jonge meiden, maar ook ouderen moeten in de Squad willen rijden’
In de wereld van de elektrische mobiliteit is een hoop gaande. De elektrische scooters en Birò’s vliegen je om de oren, net als de volledig elektrische auto’s. Je zou denken dat de markt snel aan het verzadigen is, maar toch is er nog een gigantisch gat waar menig fabrikant niet naar kijkt, en juist in dat gat probeert het Spaanse Silence te springen met de S04.
De Silence S04 is een ietwat vreemde eend in de bijt, want als je hem ziet is het een elektrische brommobiel waarvan er steeds meer op de markt komen. Maar de S04 is wat dat betreft een wolf in schaapskleren. Hij is namelijk niet alleen als brommobiel met een topsnelheid van 45 km/u verkrijgbaar, maar ook als auto die 90 km/u haalt. En dat met een actieradius van tot wel 150 kilometer. Dat maakt dat je ineens heel anders naar deze kleine vierwieler kijkt.
En dan zijn we er nog niet, want de Silence is qua opbouw ook meer te vergelijken met een echte auto in plaats van een brommobiel. Hij heeft een al dan niet erg kleine kreukelzone, volledig uit plaatstaal gevormde deuren (met elektrisch bedienbare ramen) en een achterbak met ruimte voor in totaal 3 standaard rolkoffers.
Daarnaast kan hij geleverd worden met een airco en verwarming, wordt er in het interieur gebruik gemaakt van luxere materialen dan je verwacht en is er zelfs een stereosysteem (aangestuurd door een mobiele telefoon) en een multifunctioneel stuurwiel aanwezig.
Om het helemaal af te maken hebben alle voertuigen van Silence (het bedrijf maakt ook scooters en motoren) een verwijderbare accu. In het geval van de S04 zijn het er zelfs twee, aan weerszijden van de auto is er één te vinden, achter het portier. Het grappige aan deze 5,6 kW-accupakketten is dat ze een trolleymechanisme hebben ingebouwd.
Dat betekent dat wanneer je een accu uit de auto trekt, er wieltjes aan de onderkant uitklappen. Vervolgens kan je een handvat uitschuiven en is de accu als het ware een 41 kilo wegende rolkoffer waarmee je op vakantie kunt gaan.
Je trekt het geheel achter je aan en sluit hem op elke gewenste locatie aan op een regulier stopcontact waar het begint op te laden. Opladen kan overigens ook gewoon via een 220v-snoer naar een connector onder de ‘motorkap’. Echt snel gaat het natuurlijk niet via het stopcontact, want het duurt volgens Silence ongeveer 9 uur voordat de auto volledig is opgeladen.
Goedkoopste elektrische auto
De Silence S04 klinkt op papier als een unieke propositie, en importeur Joost Brand van Silence Nederland is dan ook erg trots dat hij de autootjes in Nederland aan de man mag brengen. “Het is in mijn optiek de goedkoopste elektrische auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen”, zegt Brand tegenover Business Insider.
Brand is eigenaar van Holland Car Company, een bedrijf in luxe auto’s, en zijn showroom staat vol met dure merken als Porsche, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin. Het aanbieden van een goedkope, kleine elektrische auto lijkt dan ook niet bepaald te passen tussen de activiteiten die de autoverkoper nu uitvoert.
“Met het oog op de toekomst wilde ik meer doen met elektrische auto’s. Ja, we verkopen hier ook elektrische Porsche’s en Audi’s, allemaal mooie producten, maar ik zocht iets dat er nog niet was en toegankelijk is voor iedereen”, zegt Brand. “Ik voerde eerder gesprekken met de grotere EV-merken die nu de Nederlandse markt betreden, maar dat bleek heel ingewikkeld te zijn om vanaf het begin aan te haken. Dus ging ik op zoek naar een alternatief en kwam Silence tegen. Het sprak me aan dat het product in Europa ontworpen en geproduceerd wordt. Ik zocht contact en negen maanden later was ik exclusief importeur van het merk binnen Nederland.”
Brands ambitie stopt daar niet. Hij is niet van plan om het aanbod van Silence vanuit zijn showroom in Moordrecht te verkopen. Nee, er moet een heel dealernetwerk komen. Daarvoor is hij intussen al in gesprek met een bekende keten van autoverkopers en onderhoudspunten. Uiteindelijk wil hij, samen met zijn compagnons en broers Jelle en Menno Sijtsma, realiseren dat er in tenminste 50 steden met meer dan 50.000 bewoners een Silence-dealer aanwezig is.
En dat past dan weer goed bij de doelgroep die hij voor ogen heeft voor de auto. “Ik denk dat de Silence vooral tot zijn recht zal komen in grootstedelijk gebruik. Neem de makelaar die even snel naar een bezichtiging moet, of de dokter die op huisbezoek moet. Maar ook schoonmakers zijn een doelgroep. Ik sprak een eigenaar van een schoonmaakbedrijf die zei dat dit soort compacte elektrische auto’s perfect voor zijn personeel zijn”, zegt Brand.
Swapstations voor wisselen accu
Daarnaast liggen er grootse plannen voor een heel Silence-ecosysteem klaar. Er moeten verschillende ‘swapstations’ bij tankstations komen. Daar kunnen mensen met hun Silence aankomen rijden en hun bijna lege accu uit de scooter of auto halen en vervangen voor een volledig opgeladen variant. Iets wat Chinese autofabrikant Nio ook doet voor diens elektrische auto’s, maar dan op iets kleinere schaal.
Maar hoewel het lijkt alsof de Silence S04 zichzelf verkoopt, zitten er nog wel wat haken en ogen aan 90 km/u variant van het karretje. Aangezien deze door de wetgeving wordt gezien als volledige auto, moet de bestuurder dus ook in bezit zijn van een rijbewijs. Dat betekent dat de belangrijke kopersgroep tussen de 16 en 18 jaar afvalt voor deze versie, al kan die uitwijken naar de S04 die maximaal 45 km/u kan.
Ook moet de 90 km/u variant op kenteken, en daar hoort een autoverzekering bij. Die is ietwat duurder dan die van een brommobiel.
Daarnaast weet Brand te vertellen dat door de unieke positie van de snellere S04, deze niet binnen bepaalde stedelijke subsidies of andere voordelen valt. Zo vertelt hij dat er in Amsterdam korting wordt gegeven op parkeerplaatsen als je een elektrische brommobiel hebt. Dat gaat niet op voor de S04, want dat is een auto. Terwijl hij exact dezelfde afmetingen en precies dezelfde uitstoot van 0 gram CO2 per kilometer heeft.
Silence S04: vanafprijs van €17.000
Ook de vanafprijs van net geen 17.000 euro is wellicht een barrière voor potentiële kopers. “Hij is echt scherp geprijsd, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Er is nog geen echte concurrentie voor. De eerste die er in de buurt komt is de Birò, maar die is beperkt tot 45 km/u. In vergelijking is de S04 toch echt veel meer waar voor geld. Het is geen golfkarretje met een opbouw, maar een volwaardige auto”, legt Brand uit.
“Daarnaast zijn we bezig met het kijken naar een abonnement op de accu’s. Dat moet wel, in verband met de swapstations die eraan zitten te komen”, zegt hij. “Het voordeel daarvan is dat de prijs van de auto vermoedelijk van 17.000 euro naar 11.000 euro kan, met daarnaast een laag maandbedrag natuurlijk.”
Brand vervolgt: “Het uiteindelijke doel is om te kijken naar een lease-constructie met een vast aantal kilometers voor een aantrekkelijk bedrag per maand. Als we dat halen, dan hebben we echt een mooi aanbod, denk ik zelf.”
Aan de plannen en ambitie van Brand ligt het niet, maar alles staat of valt bij het product. Daarom mochten we zelf ook de S04 even aan de tand voelen. Het eerste dat daarbij opvalt is dat er zelfs ruimte is voor de langer persoon. We kunnen met zekerheid zeggen dat een persoon van bijna 2 meter relatief comfortabel in de Silence kan plaatsnemen. Of er dan nog veel ruimte is voor een bijrijder… Het blijft een smal autootje.
Wat we ook gelijk merkten, is dat de bouwkwaliteit best goed is. Doorgaans wordt er bespaard op materialen om de kosten van dergelijke kleine autootjes laag te houden, maar bij Silence kozen ze ervoor om dit niet te doen.
Je hebt een lekker dik stuur met alcantara-bekleding in de handen en zelfs het dashboard is bekleed, net als de stoelen. Al laten die laatste wel iets te wensen over qua comfort. Het zijn immers geen grote stoelen zoals je in een reguliere auto zou krijgen. Maar zoals Brand zegt: “Het is geen auto waarmee je naar Zuid-Frankrijk hoeft te rijden.”
Het rijden zelf is een bonk plezier. Dat komt mede door het flinke vermogen van 20 pk (30 pk piekvermogen) en het kleine formaat. Dat laatste draagt enorm bij aan het plezier, want 80 tot 90 kilometer per uur rijden in dit karretje voelt veel sneller. In combinatie met het goede stuurgedrag geeft dit een shot plezier aan de bestuurder.
De krachtige elektromotoren maken dat de S04 vlot optrekt, zelfs tot boven de 80 km/u. En hoewel hij smal, kort en hoog is, ligt hij toch relatief stabiel op de weg. Al moet je wel voor lief nemen dat dit bij hogere snelheden wat minder wordt. Ook de wind kan voor wat onbalans zorgen, iets wat we zelf meemaakten, want het waaide vrij hard op de dag dat we de proefrit hadden.
En ondanks de leuke proefrit betrapten we ons de hele tijd op het feit dat we de Silence S04 vooral zagen als een kleine elektrische auto of een snelle brommobiel, maar dat is het beide eigenlijk net niet. Deze auto vult een gat waarvan we niet eerder wisten dat het bestond.
Na de rit in het autootje zagen we al snel meerdere gebruiksmogelijkheden opdoemen. Natuurlijk is woon-werkverkeer een voor de hand liggende optie, zeker ook als je naar een grotere stad gaat, maar ook dagelijks vervoer binnen de stad of zelfs provinciale ritten zijn perfect te doen met de vierwieler.
Je zit warm (of koel), droog, hebt alle basisbenodigdheden voor zelfs de iets langere ritten en - misschien wel het belangrijkst - je kunt altijd met al het verkeer meekomen, waardoor je geen irriterende factor voor jezelf of andere weggebruikers bent.
“Ik denk dat het een goede tweede, of misschien zelfs wel eerste auto kan worden voor veel mensen. Hij voorziet in alle behoeften, maar je moet er toch een auto naast houden voor de langere ritten of vakanties”, zegt Brand. En daar zijn we het mee eens.
Als het Brand lukt om Silence goed in de markt te zetten, dan zou het zomaar een geduchte concurrent van de populaire Birò kunnen worden, zelfs buiten Amsterdam, Rotterdam en ’t Gooi.