- Chatapp Signal heeft naar eigen zeggen Instagram-advertenties ingekocht die gebruikers zouden laten zien hoeveel data Facebook verzamelt.
- De advertenties zouden persoonlijke informatie over gebruikers tonen die Facebook gebruikt bij het gericht adverteren.
- Volgens Signal heeft Facebook gereageerd door het advertentie-account van de chatapp te sluiten.
Facebook heeft advertenties geblokkeerd die chatapp Signal had ingekocht. Die advertenties zouden gebruikers van Instagram (eigendom van Facebook) de gegevens laten zien die Facebook over hen verzamelt, aldus het bedrijf achter Signal.
In een blogpost zegt Signal dat bedrijven zoals Facebook gebouwd zijn om geld te verdienen met data van hun gebruikers. Signal, een chatapp die meer nadruk op de privacy van gebruikers, wilde laten zien hoe die technologie werkt.
Het bedrijf kocht advertenties in op Instagram. Die reclames toonden in tekstvorm op basis van welke gegevens de gebruikers zijn getarget. Bijvoorbeeld: ‘Je ziet deze advertentie omdat je single bent’ of ‘Deze advertentie heeft je locatie gebruikt om te zien dat jij je in New York bevindt’.
Facebook reageerde op de actie door het account van Signal te sluiten, aldus de blogpost.
"Transparant zijn over hoe advertenties de gegevens van mensen gebruiken is blijkbaar genoeg om te worden geboycot. In de wereld van Facebook is het geaccepteerd om wat je doet te verbergen voor je publiek", schreef het bedrijf in de post.
Moxie Marlinspike, CEO van Signal, tweette een voorbeeld van de ingekochte advertenties op Instagram. Daarin worden gebruikers bereikt op basis van hun baan, locatie, dieetvoorkeuren en fitnessgewoontes.
Signal en Facebook reageerden niet meteen op een verzoek van Insider om commentaar.
Facebook heeft al eerder advertenties weggehaald die kritisch waren over het bedrijf.
In 2019 kocht de Democratische senator Elizabeth Warren, die op dat moment presidentskandidaat was, advertenties waarin ze haar plan uiteenzette om Facebook en andere grote techbedrijven op te splitsen.
Facebook zei dat het de advertenties blokkeerde, omdat ze in strijd waren met zijn regels rond het gebruik van het bedrijfslogo van het socialemediaplatform. Later werden de advertenties toch weer toegestaan.
Facebook verdient geld door het tonen van advertenties aan gebruikers. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van allerlei soorten gegevens om zo gericht mogelijk te kunnen adverteren.
Die strategie is lucratief: in de eerste drie maanden van dit jaar boekte Facebook ruim 26 miljard dollar omzet, een stijging van 48 procent vergeleken met dezelfde periode in 2020. De toegenomen inkomsten komen volgens het bedrijf doordat het aantal getoonde advertenties en de gemiddelde prijs ervan is gestegen.
Facebook is ook eigenaar van WhatsApp, een concurrent van Signal. Begin dit jaar ontstond er ophef over nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp voor gebruikers buiten Europa. Daarop zag Signal het aantal downloads fors toenemen.
Signal en WhatsApp zijn allebei chatdiensten met end-to-end-encryptie die het voor gebruikers mogelijk maken te communiceren via wifi of mobiele data. Wel verschillen de twee apps in de hoeveelheid gegevens die ze verzamelen, het gebruiksgemak en welke bedrijven erachter zitten.