- Jen Glantz is ondernemer en oprichter van het bedrijf Bridesmaid for Hire.
- Volgens haar is het belangrijk dat ondernemers hun bedrijfsidee eerst testen voordat ze echt gaan investeren.
- Haar advies: houd een vinger aan de pols qua trends en vraag feedback.
COLUMN – Wat ik het liefste doe in mijn vrije tijd is brainstormen over nieuwe zakelijke ideeën. Ik vind het leuk om na te denken over problemen en oplossingen in de vorm van innovatieve, unieke en interessante nevenactiviteiten.
Mijn vrienden weten dit. En soms – eigenlijk tijdens elk etentje of telefoongesprek – vraag ik hen of ze het willen hebben over willekeurige ideeën. Dan kijken we of een daarvan in potentie succesvol kan zijn.
Het is makkelijk om een lange lijst met ideeën op te stellen. Maar wie tijd wil nemen om te checken of ze ook echt iets kunnen worden, moet een aantal praktische stappen nemen.
Dit zijn zes manieren waarop je een idee kunt testen voordat je geld investeert in het opstarten van een bedrijf.
1. Zorg dat je idee een publiek heeft
'Side hustles' moeten een concreet probleem oplossen. Zelfs wanneer je denkt een briljant idee te hebben, dan nog kun je het niet op waarde schatten voordat je het presenteert aan een publiek en de reacties peilt.
Denk je er bijvoorbeeld over om de carrièreswitch van vrouwen in de dertig te gaan begeleiden, zoek dan 10 à 15 mensen die aan deze criteria voldoen. Besteed 30 minuten tot een uur om hun beweegredenen te begrijpen, wat voor soort coaching ze ambiëren en hoe ze over jouw idee denken.
Als je een moderne stressbal wilt maken voor mensen die een energieke en snelle carrière hebben, praat dan eerst met deze doelgroep om te zien of ze deze bal überhaupt willen gebruiken. Maak vervolgens een testversie dat ze kunnen uitproberen voordat je het echte product maakt.
Met deze gegevens kun je je bedrijf of product bijsturen of veranderen. Hoe meer je begrijpt wat jouw publiek wil, des te meer je iets van duurzame waarde kunt opbouwen.
2. Houd een vinger aan de pols van industriële trends
Ondernemers beginnen normaal gespreken met een bijverdienste in een sector waarmee ze al vertrouwd zijn. Maar soms zien juist nieuwkomers problemen en oplossingen die anderen over het hoofd zien. Houd dus in bepaalde sectoren de vinger aan de pols bij trends en innovaties.
Een eenvoudig hulpmiddel is het instellen van gratis Google Alerts voor onderwerpen en trefwoorden binnen een bedrijfstak, zodat je elke dag updates krijgt over wat er speelt. Lees ook vooral industrieblogs, beluister podcasts en bezoek conferenties.
De kennis helpt je bij het bedenken van manieren om je nevenactiviteit te laten opvallen. Ook kun je zo beter inspelen op de steeds veranderende behoeften van je klanten.
3. Begrijp je concurrenten
Voordat je de diepte ingaat met je idee, moet je ervoor zorgen dat je je concurrenten een beetje begrijpt. Breng hun businessplan in kaart, kijk naar wat zij in het verleden hebben gedaan, of dat goed voor hen heeft uitgepakt of juist niet, en kijk welke mogelijkheden zij nog niet hebben geprobeerd.
Wanneer je de prestaties van ten minste drie tot vijf concurrenten kent, kun je beter inschatten hoe jouw activiteit past in de markt.
Kijk ook naar de marketinginspanningen van deze bedrijven. Check hun websites, abonneer je op hun nieuwsbrieven en gebruik analysetools zoals Rival IQ voor beter zicht op hoe je concurrenten het doen op sociale media.
4. Focus op je businessplan
Een goede manier om echt te zien of een idee de potentie heeft om uit te groeien tot een succesvolle onderneming is het opstellen van businessplan. Dan krijg je helder hoe je onderneming zal groeien en schalen, welk budget vereist is en wat de oplossingen zijn voor de problemen van je klanten. Pas dan heb je de vereiste blauwdruk voor je vervolgstappen.
Print eens een gratis ondernemingsplan en kijk hoeveel je ervan kunt invullen. Vraag na verloop van tijd advies aan mentoren en andere deskundigen in jouw branche om het ondernemingsplan verder uit te werken en te zien of het idee kansrijk is of gewoon "een goed idee" is.
Lees meer: Ondernemingsplan maken? Voorkom deze 4 veelgemaakte fouten
5. Praat met een handvol mentoren
De kracht van succesvolle ideeën is dat je ze deelt. Naarmate je meer feedback van deskundigen verzamelt, des te beter kun je je product, dienst of propositie verfijnen.
Sluit je aan bij community's waar zulke deskundigen zich ophouden zoals Facebookgroepen of congressen en vraag 15 tot 20 minuten van hun tijd. Zorg dat je vragen hebt voorbereid en dat ze zijn afgestemd op de expertise van je gesprekspartner.
6. Wees bereid om je idee om te gooien
Veel succesvolle bedrijven begonnen ooit als iets compleet anders. Neem Amazon. Wat begon als een online boekenverkoper is nu uitgegroeid tot een platform waar je alles kunt kopen wat je nodig hebt en het snel bij je thuis bezorgd krijgt.
Blijf niet te lang hangen bij een idee dat weinig goede respons oplevert van je publiek of expertpanel. Pauzeer, draai om en plan opnieuw. Wees flexibel genoeg om je oorspronkelijke idee om te gooien.
Jen Glantz is ondernemer en oprichter van het bedrijf Bridesmaid for Hire.