• Het Rotterdamse digitale zeevrachtplatform Shypple heeft in een nieuwe financieringsronde ruim 25 miljoen euro opgehaald.
  • Met het platform van het in 2016 opgerichte bedrijf moet de enorme papierwinkel bij het vervoeren van zeevracht worden teruggedrongen.
  • Shypple neemt ook Milestone over, een Nederlandse specialist in het vervoeren van versproducten.

Het snelgroeiende Rotterdamse bedrijf Shypple, een digitaal platform voor internationaal vrachtvervoer, heeft in een nieuwe investeringsronde in totaal ruim 25 miljoen euro opgehaald. Met het geld wordt het platform verder ontwikkeld en wil het bedrijf verder groeien.

Met een deel van de investering neemt Shypple branchegenoot en logistiek dienstverlener Milestone over en wil het bedrijf de papierwinkel van de vrachtindustrie digitaliseren. Zo wordt het bedrijf naar eigen zeggen de eerste digitale expediteur in Nederland voor versproducten via luchtvracht en zeevracht.

Het geld komt van onder meer investeringsmaatschappij Dutch Founders Fund, regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter en BOM Brabant Ventures. De partijen investeerden al in Shypple en vergroten nu hun belang. Ook de directeuren van Milestone blijven betrokken en deden een investering van “meerdere miljoenen”.

Mede dankzij de deal, waardoor de digitale expediteur zeven kantoren in China erbij krijgt, rekent Shypple volgend jaar op een omzet van 250 miljoen euro.

Overname van Milestone

Shypple werd eind 2016 opgericht door Jarell Habets. Het bedrijf heeft vestigingen in Rotterdam en bij Schiphol. Ook werken enkele tientallen werknemers bij Chinese vestigingen en bij softwareontwikkelkantoren in Oekraïne en Rusland. Het bedrijf heeft circa 900 directe en duizenden indirecte klanten.

Jarell Habets, oprichter en CEO van Shypple. Foto: Shypple
Jarell Habets, oprichter en CEO van Shypple. Foto: Shypple

Milestone is opgericht in 2004 en specialist in het vervoeren van vracht op temperatuur. Het bedrijf heeft kantoren op Schiphol en bij Capelle aan den IJssel, maar zit ook in Midden-Amerika en China. Na de overname werken er in totaal 120 mensen bij Shypple.

"Met de overname van Milestone versterken we onze mogelijkheden in de logistieke markten voor versproducten en luchtvracht naar een wereldwijd competitieve positie", aldus Habets. "We zijn nu in staat om aan de behoeften te voldoen van grote verladers van versproducten in Europa, Latijns-Amerika en de Aziatische handelsroutes."

Meer IT'ers in de transportsector

Volgens Habets krijgen vrachtvervoerders met Shypple meer controle over de logistieke keten en besparen ze daarmee kosten. Bedrijven kunnen hun vracht volgen tot de bestemming. "De bureaucratie in de wereldhandel is groot. Volgens industrie-experts gaat zo'n 30 procent van de totale verschepingskosten op aan de papierwinkel."

Verdere digitalisering van de logistieke keten zou ook het huidige tekort aan expediteurs kunnen oplossen. Daar is Shypple niet direct voor bedoeld, zegt Habets, maar digitalisering zal volgens hem wel zorgen voor een verschuiving van de werkgelegenheid in de transportsector naar meer technische krachten. Een derde van het huidige Shypple-personeel bestaat uit software-ontwikkelaars.

Consumenten zouden op termijn door digitalisering van dit gedeelte van de keten ook goedkoper uit kunnen zijn. Op dit moment heeft het internationale vrachtvervoer nog last van de naweeën van de coronapandemie, zoals een groot tekort aan containers waardoor de prijzen voor transport stijgen.

[activecampaign form=30]

Lees meer over startups: