- Shell gaat op het terrein van zijn raffinaderij in Pernis een grote fabriek voor biobrandstoffen bouwen. De fabriek gaat onder meer vliegtuigbrandstof en biodiesel produceren.
- Het olie- en gasbedrijf wil hiermee de hoeveelheid fossiele brandstoffen die het produceert terugbrengen.
- Milieudefensie reageert niet enthousiast en wijst op de nadelen van biobrandstoffen, zoals de “verdringing van voedselgewassen”.
Olie- en gasbedrijf Shell gaat een grote fabriek voor biobrandstoffen bouwen op het terrein van zijn raffinaderij in Pernis. De fabriek in de Rotterdamse haven gaat 820.000 ton biobrandstoffen per jaar produceren, zoals duurzame vliegtuigbrandstof en biodiesel. Hoeveel Shell in de fabriek investeert, maakte het concern niet bekend.
Shell wil de hoeveelheid fossiele brandstoffen die het bedrijf produceert tegen 2030 met ruim de helft hebben teruggebracht. Daarvoor in de plaats moeten schonere brandstoffen komen zoals biobrandstoffen en waterstof.
Om dat voor elkaar te krijgen bouwt het olie- en gasconcern zijn raffinaderijen om. De biobrandstoffabriek in Pernis moet in 2024 de eerste schonere brandstoffen produceren.
De biodiesel gaat Shell maken uit gebruikte kookolie, dierlijk vet en andere afvalstromen uit de industrie en landbouw. Dat kan eventueel worden aangevuld met koolzaadolie.
Shell belooft geen palmolie te gebruiken voor zijn biobrandstoffen. Het bedrijf verwacht dat 55 procent van de capaciteit zal worden gebruikt voor duurzame luchtvaartbrandstof en de rest voor biodiesel.
Shell is al een tijdje bezig met de omvorming van de raffinaderij in Pernis. Zo bouwt het bedrijf ook een waterstoffabriek in de Rotterdamse haven en werkt het aan de afvang en opslag van CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van brandstoffen en chemicaliën.
Milieudefensie is niet blij met de nieuwe fabriek
De rechtbank in Den Haag heeft Shell eind mei de plicht opgelegd om de CO2-uitstoot die het veroorzaakt drastisch te verminderen. Voor de rechtbank is duidelijk dat klimaatverandering gevaarlijk is en de mensenrechten bedreigt. In 2030 moet Shell daarom de eigen uitstoot per saldo met 45 procent hebben verminderd.
Verder moet Shell zich inspannen om de uitstoot van leveranciers en klanten met hetzelfde percentage te doen dalen.
Lees ook: Shell gaat in beroep tegen het vonnis dat de CO2-uitstoot in 2030 met 45% moet zijn teruggebracht
Milieudefensie, dat de zaak tegen Shell had aangespannen, reageert niet enthousiast. De organisatie wijst erop dat ook biobrandstoffen nadelen hebben. "De gestegen vraag naar plantaardige olie leidt tot verdringing van voedselgewassen, verlies aan biodiversiteit en landroof."
Of Shell echt minder CO2 gaat uitstoten, is volgens de milieuorganisatie ook niet duidelijk.
Shell stelt dat met de hoeveelheid hernieuwbare diesel die de fabriek gaat produceren 2,8 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar kan worden vermeden. "Dit is gelijk aan het van de weg halen van ruim 1 miljoen auto’s in Europa." Volgens Milieudefensie is dat nog steeds maar 0,4 procent van de uitstoot die Shell veroorzaakt.
Meer over Shell? Check ook deze stukken eens:
- Groene energie van Shell: de consument loopt er niet meteen warm voor
- Shell-reclame over CO2-neutraal tanken is misleidend en moet stoppen, oordeelt de Reclame Code Commissie
- Shell stort zich op de Nederlandse energiemarkt met de levering van groene stroom en gaat concurreren met de ‘grote drie’: Vattenfall, Eneco, Essent