- Benzineprijzen zijn de afgelopen maanden sterk gestegen en veel automobilisten voelen de pijn.
- Olie- en gasbedrijven zoals Shell verdienen juist aan de hogere brandstofprijzen en dat is terug te zien in de ontwikkeling van de beurskoers.
- Business Insider Nederland rekende uit hoeveel aandelen Shell je nodig had om het effect van de hogere benzineprijzen in de eerste drie maanden van dit jaar te compenseren.
- Lees ook: Zuinig op vakantie met de camper – 5 tips om te besparen op de brandstofkosten
Tanken is al lang niet zo duur geweest als in de afgelopen maanden en dat heeft alles te maken met de hoge prijzen van ruwe olie, de grondstof die de basis vormt voor motorbrandstoffen zoals benzine en diesel.
Begin dit jaar was er al krapte in het aanbod van ruwe olie. Dat is versterkt door de oorlog in Oekraïne en de boycot van Russische olie door de Verenigde Staten.
Waar hoge prijzen van benzine en diesel pijn doen aan de pomp, profiteerden olie- en gasbedrijven juist van de gestegen prijzen. De energiebedrijven hebben hierbij het voordeel dat ze hogere prijzen van ruwe olie en afgeleide producten simpelweg kunnen doorberekenen aan de eindgebruikers.
Dit zagen we de afgelopen maanden ook terug aan de stijgende beurskoersen van aandelen uit de energiesector, zoals Shell.
Wie zich had willen indekken tegen stijgende prijzen aan de pomp, had dat kunnen doen door aandelen te kopen van olie- en gasbedrijven, want die zijn aardig in waarde gestegen. Een manier dus om je te beschermen de inflatie!
Maar hoeveel aandelen van bijvoorbeeld Shell had je moeten kopen om beschermd te zijn tegen de stijging van de brandstofkosten? Business Insider rekende het uit.
Stijging kosten benzine versus aandeel Shell
We nemen als voorbeeld twee automobilisten die allebei een VW Golf rijden met een benzinemotor die ongeveer 15 kilometer aflegt op een liter. De eerste automobilist rijdt gemiddeld 30 kilometer per dag, de ander het dubbele aantal kilometers.
De automobilist die 30 kilometer per dag aflegt, verbruikt in een maand gemiddeld 60 liter en de tweede automobilist het dubbele.
We kijken nu eerst even naar de ontwikkeling van de benzineprijs. De onderstaande tabel laat de gemiddelde prijs per liter benzine zien tussen 1 januari en 31 maart 2022, op basis van data van tankpasuitgever Travelcard die worden verzameld door het CBS.
Te zien is dat de benzineprijs vanaf de start van het jaar met zo'n 36 cent per liter is gestegen, vanaf een niveau van 1,97 euro per liter naar 2,33 euro per liter.
Ter zijde: per 1 april zijn de benzineprijzen fors gedaald door de verlaging van de accijns op benzine met ruim 17 cent per liter. Maar voor dit voorbeeld kijken we dus naar de maanden januari, februari en maart.
Om een idee te krijgen van de gevolgen voor onze automobilisten hebben we de prijzen per maand gemiddeld. Voor januari gaat het om een gemiddelde benzineprijs van 1,99 euro per liter, voor februari om 2,06 euro per liter en voor maart om 2,22 euro per liter.
Vervolgens kijken we voor de twee verbruiksprofielen naar de kosten van het maandverbruik. Dit doen we op basis van de feitelijke prijsontwikkeling en de kosten als benzineprijzen in het eerste kwartaal van dit jaar op het niveau van 1 januari waren gebleven. Als je dan het verschil tussen die twee neemt, krijg je een idee van de extra kosten als gevolg van de gestegen benzineprijzen.
In de tabel hieronder is dit weergegeven (met afgronden bedragen).
Per saldo is onze eerste rijder 17,58 euro (afgerond 18 euro) extra kwijt door de hogere benzineprijzen in de eerste drie maanden van dit jaar; voor degene met het dubbele aantal kilometers gaat het om 35,16 euro.
Met dit gegeven kunnen we kijken naar de mogelijke compensatie die je had kunnen krijgen door te beleggen in een bedrijf dat aan de gestegen brandstofprijzen heeft verdiend.
Drie tot zes aandelen Shell compenseren duurdere benzine
Stel nu dat je begin dit jaar aandelen Shell had gekocht. Die zijn in de eerste drie maanden van dit jaar aardig gestegen, met liefst 27 procent om precies te zijn. In absolute termen komt dat neer op een waardestijging van 5,5 euro in drie maanden tijd, van 19,68 euro bij de start van het jaar naar 25,17 euro eind maart.
Hoeveel aandelen Shell had je nu nodig gehad om jezelf in te dekken tegen de extra benzinekosten? We kijken eerst naar het voorbeeld van de automobilist die 30 kilometer per dag aflegt en 60 liter per maand verbruikt. Die betaalde door de stijging van de benzineprijzen in totaal 17,58 euro extra over de eerste drie maanden van het jaar. Als we dit delen door de waardestijging van het aandeel Shell in dezelfde periode, komen we uit op 3,2 aandelen Shell.
Dus met iets meer dan drie aandelen van het energiebedrijf kon je het nadeel van de hoge benzineprijzen teniet doen! Als je meer rijdt en 120 liter per benzine per maand verbruikt, dan bedraagt je nadeel van de gestegen benzineprijzen 35,16 euro. Om voor dit verlies volledig gecompenseerd te worden, had je 6,4 aandelen Shell nodig.
We hebben hier voor het gemak even gerekend zonder beleggingskosten, maar die snoepen wel wat van je koerswinst af.
Natuurlijk is het achteraf makkelijk praten, aangezien je aan het begin van dit jaar niet wist hoe hard respectievelijk de benzineprijzen of aandelen Shell zouden oplopen. Maar dit voorbeeld biedt in algemene zin wel een les.
In tijden van hoge inflatie is beleggen in bedrijven met 'pricing power', die hogere kosten kunnen doorberekenen in hun verkoopprijzen, één van de weinige manier om je praktisch in te dekken. Dan doen de stijgende prijzen waar je als consument last van hebt, net iets minder pijn.