- Shane Happach start op 1 april als nieuwe CEO van het Nederlandse betaalbedrijf Mollie.
- De 42-jarige Amerikaan heeft meer dan vijftien jaar ervaring in de betaalindustrie.
- Onder zijn leiding moet Mollie uitgroeien tot leidende speler in Europa met een focus op mkb-bedrijven.
Shane Happach heeft precies een dag vrij voor hij op 1 april start als nieuwe CEO van het Amsterdamse betaalbedrijf Mollie. Maar relaxen is er voor de 42-jarige Amerikaan niet bij. Op 31 maart heeft hij een afspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst.
“Dan krijg ik mijn verblijfsvergunning. En dan is het tijd om aan de slag te gaan. Dus van die vrije dag blijft weinig over”, zegt Happach in gesprek met Business Insider.
Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, net als de Nederlandse concurrent Adyen. Maar waar Adyen voornamelijk grote jongens als Uber, Netflix en KLM als klant heeft, focust Mollie zich op het midden- en kleinbedrijf.
En dat lukt aardig. Zo’n 110.000 bedrijven zijn klant bij de betalingsdienstverlener, waaronder Deliveroo, Moët & Chandon en Unicef.
Met Happach aan het roer gaat het 300 man tellende Mollie een volgende fase in. De Amerikaan is een ervaren manager met meer dan vijftien jaar ervaring in de payments-industrie. Onder zijn leiding moet Mollie uitgroeien tot serieuze speler in Europa.
Cv van Shane Happach
1978 – Geboren in Chicago
2000 – Bachelor of Science, Miami University
2000-2001 – Baird, financieel analist
2002-2005 – Caterpillar, financieel analist
2004 – MBA in Wireless Communication, International University of Geneva
2005-2010 – GlobalCollect, een Nederlands betaalbedrijf dat in 2014 werd overgenomen door het Franse Ingenico
2010-2021 – WorldPay, sinds 2016 hoofd e-commerce wereldwijd
april 2021 – CEO Mollie
Dat proces werd twee jaar geleden in gang gezet. Toen zag oprichter Adriaan Mol in dat zijn bedrijf moest opschalen om te overleven op de betaalmarkt, waar de ene grote overname volgt op de andere.
In 2019 trekt Mollie, vijftien jaar na de oprichting, voor het eerst geld aan van een groep angel-investeerders. Een jaar later volgt een nieuwe ronde van 90 miljoen euro. Daarbij stapt het Amerikaanse investeringsfonds TCV in, dat onder meer belangen heeft in de Britse neobank Revolut en de Zweedse betaalgigant Klarna.
Het management van Mollie is dan al op de schop gegaan. Mollie benoemt ervaren managers als CTO en CCO en stelt onder meer oud-topman van Bol.com Daniel Ropers aan als strategisch adviseur. CEO Gaston Aussems vertrekt in augustus, omdat hij naar eigen zeggen niet de juiste persoon is om het bedrijf verder te brengen.
Happach moet dat wel zijn. Hij was hiervoor als hoofd van de wereldwijde e-commerce bij concurrent WorldPay betrokken bij grote overnames en zelfs een beursgang.
Ben jij het laatste stukje van de puzzel voor Mollie?
Happach: “Nee, zeker niet. We zijn nog steeds op zoek naar kandidaten voor enkele belangrijke posities. Daarover kun je binnenkort meer nieuws verwachten. Ondertussen gaat het aannemen van nieuwe mensen gewoon door. Mollie groeit 100 procent op elk vlak van de business. We hebben vacatures op elke afdeling in elk kantoor.”
Bij WorldPay was je executive vice president. Lieten zij jou zomaar gaan?
“Bij WorldPay waren ze geweldig. Om eerlijk te zijn, in de betaalindustrie werk je samen met partijen die soms ook je concurrent zijn. Mollie zou een klant van WorldPay kunnen zijn en andersom.”
Waarom zei je ja tegen Mollie?
“Ik heb veel lol gehad de laatste keer dat ik in een bedrijf werkte met de grootte van Mollie. Die groeicurve doormaken, dat is gewoon een opwindende dynamiek. Daarnaast zijn de grote Amerikaanse betaalbedrijven in sommige gevallen ook in Europa toonaangevend. Het idee om te bouwen aan een Europese uitdager sprak me meteen aan.”
Hoe heb je Mollie leren kennen tijdens de coronapandemie?
“Gelukkig kon ik naar Nederland komen in de maanden voor kerst dat dat was toegestaan. Toen heb ik het nieuwe kantoor gezien en een handvol mensen ontmoet. En natuurlijk hebben we veel videovergaderingen gehad.”
“Voor de rest probeer je er het beste van te maken. Enkele mensen die ik in mijn team heb gehad werken nu voor Mollie, dus ik hield bij hoe ze het daar vonden. Van andere dingen zoals het imago, het aannamebeleid en de bedrijfscultuur kun je een goed beeld van krijgen via bijvoorbeeld LinkedIn en Glassdoor. Dat was allemaal erg positief.”
Want wat was je indruk? Hoe is de cultuur van Mollie?
“Het DNA van Mollie is geweldig. Het is een jong bedrijf, met een open en transparante werkcultuur. Veel van de werknemers staan aan het begin van hun carrière en barsten van de ambitie. Dat zorgt voor een positieve, levendige sfeer.”
“De mensen bij Mollie zijn trots op waar het bedrijf voor staat: uitstekende service aan klanten, gemakkelijk om mee te werken en contact met echte mensen. Dat is zeker iets wat ik voort wil zetten.”
Wat wordt je belangrijkste missie als CEO?
“In de eerste plaats is dat voortbouwen op het bestaande succes. Mollie is de afgelopen jaren hard gegroeid. Het is zaak dat de dienstverlening op peil blijft en dat het bedrijf operationeel goed blijft draaien.”
“Maar we moeten ook blijven luisteren naar de behoeften van onze klanten. Mollie doet nu betalingen en reconciliatie (het proces waarbij transacties van en naar de bankrekening worden vergeleken met de gegevens in de boekhouding, HT). Er ligt een grote kans om kleine bedrijven te helpen met aanvullende diensten. Daar kijken we naar op de middellange termijn.”
Adriaan Mol zei eerder dat Mollie mogelijk kortlopende kredieten kan verstrekken aan klanten. Ligt dat op tafel?
“Absoluut, dat is een goed voorbeeld. Alle financiële diensten die kleine bedrijven afnemen zijn het overwegen waard. Sommige liggen voor de hand en worden al aangeboden door concurrerende betaalbedrijven. Wij gaan daar naar kijken en maken er meer over bekend als wij er klaar voor zijn.”
Mollie was al actief in België, Duitsland en Frankrijk en zette onlangs voet aan de grond in het Verenigd Koninkrijk. Volgen er nog meer landen?
“Zeker, we willen graag uitbreiden. Maar dat moeten we weloverwogen doen. Mollie is succesvol omdat het in een markt de diepte ingaat. We richten ons op het mkb. Hoe ondernemers inkopen, verschilt van land tot land.”
“Als we groeien, moeten we zorgen dat de klantervaring hetzelfde blijft. Een uitrol volgend jaar naar zestig landen tegelijk is niet heel waarschijnlijk. Dat worden er eerder twee of drie per keer, afhankelijk van hoe snel we kunnen schakelen.”
Blijft Europa de belangrijkste focus?
“In Europa voelen we ons op ons gemak op dit moment, maar je moet nooit dingen uitsluiten. Je moet altijd bereid zijn om uiteindelijk op wereldwijde schaal te opereren, want dat is waar de markt voor iedereen naartoe gaat.”
Ook Stripe denkt in Europa een grote slag te kunnen slaan. Hoe kan Mollie tegen dat geweld opboksen?
“Het is moeilijk om negatief te zijn over Stripe. Zij zijn een van de succesvolste bedrijven van het afgelopen decennium, dus ze doen zeker iets goed. Maar hun thuismarkt is de VS en ze zijn heel breed actief. Die aanpak werkt denk ik minder goed in Europa.”
“Europa is een verzameling van individuele markten. Mollie is kleiner en kan beter inspelen op de lokale wensen. Daar ligt een kans. Er zijn subtiele verschillen tussen hoe e-commerce wordt gedaan in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en het VK.”
Toch is Mollie een relatief kleine speler in een markt waar het wemelt van de overnames. Kan Mollie zelfstandig overleven?
“Dat is een vraag die ik vaak krijg. In mijn tijd bij WorldPay is dat bedrijf twee keer overgenomen in achttien maanden tijd. Consolidatie is onvermijdelijk, omdat de markt voor betaalbedrijven nog steeds erg gefragmenteerd is.”
“Maar dat is niet de reden waarom ik de baan heb geaccepteerd. We hebben geweldige investeerders achter ons en een duidelijk pad om verder te groeien. Een overname is op dit moment niet aan de orde.”
En een beursgang? Je was lid van het directieteam van WorldPay toen het bedrijf in 2015 naar de beurs in Londen ging.
“Dat ik betrokken was bij een beursgang is vast en zeker goed geweest voor mijn cv, maar ik ben geen ‘career IPO guy’. Mijn aanwezigheid is geen garantie voor een succesvolle beursgang.”
“Een beursgang was een logische exit voor WorldPay, omdat het volledig in handen was van private equity. Die partijen zijn altijd op zoek naar een uitgang. Mollie is een ander type bedrijf. Wij zitten nog in de financieringsfase en de oprichter heeft een meerderheid van de aandelen in handen.”
Dit is de eerste keer dat je eindverantwoordelijke bent als CEO. Wat zijn je persoonlijke doelen?
“Ik denk dat het in mijn rol bij Mollie cruciaal is dat ik zichtbaar ben en laat zien welke richting het bedrijf uit moet. Ik moet zorgen dat ik helder communiceer.”
“Het maakt niet uit of je voor de eerste of tiende keer CEO bent. Het mooie van ondernemen is dat je je altijd blijft ontwikkelen als persoon en als leider. Ik blijf aan mijn vaardigheden werken net als ieder ander die voor mij werkt.”
Wat zijn je kwaliteiten als leider?
“Ik denk dat ik benaderbaar en open ben. Ik ben zeker geen boardroom-strateeg, maar hou ervan om met het team samen te werken. Het team moet zich verbonden voelen met de strategie en zien dat de baas begrijpt wat klanten nodig hebben. Je zult mij dan ook vinden op de werkvloer. Mijn bureau staat naast die van de andere werknemers.”
“Ik ben ambitieus en gefocust op de business, maar ik wil ook plezier hebben. Werk moet wel leuk blijven. Daarom kijken we ook naar de persoonlijke ontwikkeling van mensen en hun geestelijke gezondheid. Een goede werk-privébalans ben ik een groot voorstander van.”
Heb je al een woning gevonden?
“Ja, dat is gelukt. We gaan wonen in Amsterdam in de buurt van het Vondelpark. Ik heb twee dochters van zes en tweeënhalf. Die moeten genoeg ruimte hebben om rond te rijden op hun fiets.”
In je loopbaan heb je heel wat gereisd. Op hoeveel plekken heb je gewoond?
“In acht landen, als je de uitwisseling in mijn studententijd meerekent. Toen woonde ik bij een gezin in Luxemburg. Maar Nederland is het enige land waar ik voor een tweede keer terugkom.”
Hoe staat het met je talenkennis?
“Mijn vrouw is geboren in Mexico-Stad. We hebben onze dochters tweetalig opgevoed, in het Spaans en Engels. Verder heb ik in het verleden gewerkt bij een bedrijf in Genève waar de voertaal Frans was.”
En hoe is je Nederlands?
“Ik zou mijn Nederlands omschrijven als ‘slecht’. Toen ik voor een Nederlands bedrijf werkte (GlobalCollect, HT), was de voertaal Engels. Ik hoop nu iets meer op te pikken. Ik heb al gezien dat Bol.com en Albert Heijn alleen in het Nederlands zijn, dus nu moet ik echt een poging doen. Al was het maar om straks te begrijpen wat mijn dochter zegt tegen haar klasgenoten.”
Lees meer over succesvolle ondernemers:
- Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’