Dat bevestigde directievoorzitter Nick Jue van ING Retail dinsdag tegenover
Z24, bij een bijeenkomst over het nieuwe ING.
De samenvoeging van ING Bank en Postbank, brengt de twee miljoen
rekeninghouders van ING Bank en de 7,5 miljoen rekeninghouders van Postbank,
samen in één bedrijf. Daarbij worden het gemaksbankieren van Postbank en de
advies-expertise van ING Bank gecombineerd. "Per saldo leidt dat tot
betere dienstverlening voor de klant", aldus directeur Jue.
Particuliere klanten van ING Bank, waar ook veel ondernemers uit het midden-
en kleinbedrijf bij zitten, krijgen niettemin te maken met forse
veranderingen. Voor particulieren met een vermogen van minder dan een half
miljoen verdwijnt de persoonlijke accountmanager, die als eerste
aanspreekpunt fungeert voor alle bankzaken. ING zet straks ook geen brede
adviseurs meer in, die klanten over zowel pensioenen, hypotheken als
beleggingen inlichten.
Jue: "Onze ervaring is dat klanten eigenlijk niet zitten te wachten op
een meneer Jansen die ze globaal kan helpen, als die bij specifieke vragen
toch weer terecht moet bij specialisten. Ze willen voor concrete vragen over
pensioen of beleggen liever meteen met de specialist spreken."
In het nieuwe adviesmodel werkt ING met gespecialiseerde adviseurs op
het gebied van hypotheken, pensioen- en verzekeringsproducten, en beleggen.
Vanaf volgend jaar kunnen zowel ex-Postbank als ex-ING Bank klanten deze
adviseurs raadplegen. "Hoe je wilt afspreken is geheel toegesneden op
de wensen van de klant. Dat kan telefonisch, op een ING-kantoor of thuis op
een voor de klant handig tijdstip", geeft Jue aan.
Vermogende klanten van ING Bank en Postbank die minimaal een half miljoen euro
vrij te beleggen hebben, houden wel de beschikking over een private banker
die als all round-adviseur kan optreden voor de privé-financiën.
Dinsdag maakte ING tevens bekend voor klanten met een vermogen tussen
de 75 duizend euro en een half miljoen een nieuwe vorm van dienstverlening
te introduceren, personal banking genaamd. Daarvan kunnen cliënten van ING
Bank dit jaar al gebruik maken en Postbank-klanten vanaf 2009.
Personal banking is in eerste instantie gericht op beleggen. Klanten krijgen
ruime toegang tot beleggingsinformatie, waaronder rapporten van ING's
wereldwijde netwerk van analisten.
Daarnaast krijgen klanten een eigen beleggingspecialist die als vast
aanspreekpunt fungeert en regelmatig feedback geeft. "We zullen in de
loop van het jaar ook een nieuwe kostenstructuur introduceren die zeer
concurrerend zal zijn", lichtte directeur marketing Hans Hagenaars
dinsdag toe.
ING gaat zich extra inspannen om te groeien op de beleggingsmarkt, omdat de
500 duizend beleggende klanten van Postbank en ING Bank vaak maar een deel
van hun vermogen bij ING hebben uitstaan. "Ongeveer eenderde van de 1,5
miljoen beleggende huishoudens is klant bij ons. Het marktaandeel van
Postbank en ING Bank in het belegde vermogen is slechts tien procent. We
willen dat klanten een groter deel van hun vermogen bij ons onder brengen",
aldus Hagenaars.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl