- Een Zuid-Koreaanse zuivelgigant heeft zijn excuses aangeboden voor zijn nieuwste reclame.
- In de 37 seconden durende reclamespot stuit een man met een videocamera op witgeklede vrouwen die later veranderen in loeiende koeien.
- De advertentie leidde tot verontwaardiging, waarbij YouTube-gebruikers het bedrijf uitschelden omdat het vrouwen met koeien vergelijkt.
- Lees ook: SpaceX en een Canadese startup willen een satelliet lanceren die advertenties in de ruimte toont. Iedereen kan pixels op het scherm kopen met crypto’s
Een Zuid-Koreaanse zuivelgigant is verwikkeld geraakt in een pr-nachtmerrie op sociale media, omdat het een advertentie uitbracht waarin vrouwen als koeien worden afgebeeld.
In een 37 seconden durende reclame van Seoul Milk, een van de grootste melkmerken in Zuid-Korea, draagt een man een enorme videocamera terwijl hij door de bossen trekt naar een idyllisch veldje. Aangekomen in dit bosrijke gebied filmt hij stiekem vrouwen die helder water drinken uit een beekje en zich uitstrekken op een open grasvlakte.
De advertentie begint met de man die vertelt over zijn tocht door het bos en zegt: “We zijn er eindelijk in geslaagd om ze op camera vast te leggen op een ongerepte locatie waar de natuur nog puur is.”
“Ze drinken schoon water uit de pure natuur, consumeren een milieuvriendelijk biologisch dieet en leven vreedzaam in een rustige omgeving. Ik zal proberen ze voorzichtig te benaderen”, vervolgt de man in de voice-over.
De filmmaker breekt dan per ongeluk een takje en laat zijn onderwerpen schrikken. Zij veranderen direct van vrouwen in loeiende koeien.
De reclame eindigt met de slogan: "Schoon water, biologisch voer, 100% zuivere Seoul Milk. Biologische melk van een biologische boerderij in de aangename natuur van Cheongjang."
Volgens The Korea Herald uploadde Seoul Milk de video op 29 november naar het officiële YouTube-kanaal van het bedrijf. Op 8 december verdween de video van het kanaal nadat de advertentie een pr-nachtmerrie op sociale media veroorzaakte.
"Ik zal nooit meer Seoul Milk drinken", leest een reactie op de Instagram-pagina van de Seoul Dairy Cooperative, gezien door The Korea Herald. "Mensen mogen nooit als vee worden neergezet. En filmmateriaal terwijl je mensen bespioneert mag nooit worden gebruikt in een reclame."
Voyeurisme aangemoedigd
Volgens enkele reacties zou de reclame het maken van seksueel getinte video's met een verborgen camera aanmoedigen, ook bekend als 'molka', blijkt uit screenshots die door site Koreaboo zijn verzameld.
"Molka plus vrouwenhaat. Simpelweg geweldig", reageert YouTube-gebruiker met de naam 'bK Jj' op de video.
Hoewel Seoul Milk de originele video verwijderde, werden er ook reacties geplaatst op her-uploads van de commercial.
"Hoe is deze walgelijke reclame eigenlijk goedgekeurd? Is er niet nagedacht over de planning en productie?", is te lezen in een reactie op YouTube van gebruiker PenKeiYiKeu.
Als reactie op de wervelende controverse plaatste Seoul Milk op 8 december een verklaring op haar website.
"We bieden onze oprechte excuses aan aan iedereen die zich ongemakkelijk voelde bij de melkcommercial", staat in de verklaring van het bedrijf. "We accepteren deze zaak met een zwaarmoedigheid, zullen een intern onderzoek uitvoeren en extra zorg besteden om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. We buigen ons hoofd in verontschuldiging."