Rondrijdende peeskamertjes kunnen de rosse buurten van de wereld wel eens gaan vervangen wanneer de zelfrijdende auto zijn intrede doet. Als we de wagen niet hoeven te besturen, hebben we immers de handen vrij!
Dat schrijven toerismeonderzoekers Scott Cohen en Debbie Hopkins in het wetenschappelijke blad Annals of Tourism Research.
Ze halen in eerste instantie lovehotels aan, waar je betaalt per uur in plaats van per nacht. “Autonome voertuigen zullen waarschijnlijk lovehotels gaan vervangen. Dit zal behoorlijk consequenties hebben voor stedelijk toerisme, omdat seks een centrale rol speelt in de ervaring van veel toeristen.”
Wanneer we straks niet langer achter het stuur zitten, blijft er tijd over voor andere zaken. Bovendien zal er in de auto’s ook veel meer ruimte zijn, aangezien een stuurwiel, pedalen en alle andere bedieningspanelen ook niet echt nodig zijn. Alles wat we nu doen terwijl we stilzitten, kunnen we straks ook doen terwijl we reizen.
Camera’s in de auto zijn niet fijn voor prostitueebezoeker
Het lijkt aannemelijk dat we niet allemaal een zelfrijdende auto gaan kopen, maar dat bedrijven die beheren en verhuren. En waarom dan niet als bordeel? Een duidelijk obstakel is natuurlijk dat een verhuurder zal willen weten wat er in zijn auto allemaal gebeurt en dus camera’s zal installeren – geen ideale situatie voor de bezoeker van een prostituee. De onderzoekers verwachten echter dat private autonome wagens aan privacyeisen kunnen voldoen.
"Met een beetje fantasie vervangen deze auto's dan de rosse buurt van Amsterdam."
Dit is nog maar het eerste onderzoek over hoe zelfrijdende auto's de wereldwijde reisbranche gaan veranderen. Tot zover keken wetenschappers vooral naar de effecten op forensen en stadsverkeer. De makers van dit rapport hopen dat hun werk 'een beginpunt kan zijn voor een nieuw onderzoeksterrein op het gebied van autonome wagens in toerisme'.
Overigens is op dit moment nog veel onduidelijk over het interieur van zelfrijdende auto's, vandaar dat de toepassing op toerisme en reizen nog lang niet helder te schetsen is. De wetenschappers achter dit onderzoek willen ook juist een helpende hand bieden in die richting, door nu al mogelijkheden aan te reiken die een reguliere auto-ontwerper wellicht niet zo snel zou bedenken.
Tegelijkertijd, zo schrijven ze, verschaffen deze onduidelijkheden ook kansen voor onderzoekers en filosofen, om diep na te denken over hoe stadsleven eigenlijk werkt en wat bezoekers kunnen toevoegen in de toekomstige stad.