- Volgens Amerikaanse startup-oprichters en investeerders is de sekstech-branche aantrekkelijker dan ooit.
- Nu steeds meer mensen gevaccineerd zijn en eropuit trekken om anderen te ontmoeten, ligt er een mogelijk veelbelovende zomer in het verschiet voor sekstech-startups.
- Alleen de in dit artikel aangehaalde startups hebben sinds 2020 gezamenlijk al honderden miljoenen dollars aan investeringen opgehaald.
Een hydraterende kokosoliecrème voor masturberende mannen. Dat product verkocht Cake, een Amerikaanse startup op het gebied van seksuele gezondheid en wellness, vorig jaar het meest.
Nu steeds meer mensen gevaccineerd zijn en eropuit trekken om anderen te ontmoeten, zegt het bedrijf een stijging te zien in de verkoop van producten gericht op seks met een partner, zoals glijmiddelen en reinigingsdoekjes.
De helft van de Amerikaanse volwassenen heeft minstens één dosis van een vaccin gehad. Voor veel van hen betekent dat het einde van een jaar lang celibatair leven.
Om zich voor te bereiden op een zomer vol zinnenprikkelende en veilige seks, wenden sommigen zich tot startups op het gebied van seksuele gezondheid en wellness, aldus startup-oprichters en investeerders.
Dat is veelbelovend voor de groei van sekstech-startups als Cake en Everlywell, een bedrijf dat soa-tests voor thuisgebruik verkoopt en dat wordt gesteund door Lux Capital.
Insider sprak met een aantal startups die aangeven dat consumenten de portemonnee weer trekken.
Parade: snoepgekleurde lingerie
Parade is een drie jaar oude startup die snoepgekleurd ondergoed en bralettes verkoopt.
Het is aangeslagen bij een jongere generatie die de inclusieve maatvoering en het gebruik van duurzame materialen op prijs stelt.

Het bedrijf, dat onlangs 10 miljoen dollar heeft opgehaald, heeft de verkoop van ondergoed zien stijgen sinds de uitrol van het vaccinatieprogramma, aldus de 23-jarige oprichter en CEO Cami Téllez.
Met andere woorden: meer mensen kopen ondergoed dat bedoeld is om gezien te worden.
Téllez denkt dat mensen sneller geld uit zullen geven na meer dan een jaar in lockdown. “Mensen zullen zich weer willen uiten via hun kleding en via hun seksualiteit”, zei ze.
Everlywell: soa-tests voor thuis
Everlywell is een ander bedrijf dat groeiende is, aldus Lux Capital-investeerder Josh Wolfe.
De digitale gezondheidsstartup ontwikkelde een soa-test voor thuisgebruik en kan deze maandelijks naar klanten opsturen, voor minder dan de kosten van een Netflix-abonnement.
Het bedrijf maakt ook andere diagnostische tests, waaronder de populaire coronazelftests.
Julia Cheek, oprichter en CEO van moederbedrijf Everly Health, laat weten dat hun seksbusiness is verdubbeld sinds het begin van de pandemie.
Cheek zegt dat als jongeren gewoonten opbouwen rond het testen op coronavirussen om de risico's van afspraakjes te verkleinen, zij misschien ook het testen op soa's tot hun routine gaan rekenen.
Nurx: thuisbezorgde anticonceptie
Een andere startup die de verkoop van soa-tests en coronazelftests heeft zien stijgen is Nurx, zo laat CEO Varsha Rao weten.
Toch staat het bedrijf bekend om iets anders: het thuisbezorgen van anticonceptie.
Een drie maanden lange voorraad van de gekozen pil, pleister, ring of prik wordt na een medisch consult van 15 dollar (omgerekend 12,50 euro) thuis bij je afgeleverd.
Hier komen nog wel de kosten van de anticonceptie zelf bij. De goedkoopste optie, de pil, kost minstens 15 dollar per maand.
Ook investeerders komen in de juiste stemming
De toegenomen aandacht voor gezondheid tijdens de pandemie is gunstig geweest voor seksgerichte startups, vertelden verschillende ondernemers en investeerders aan Insider. Meer mensen beginnen seks te zien als een ander aspect van algemeen welzijn, zeiden ze.
"De stigma's die verbonden zijn aan seksueel welzijn, aan mentaal welzijn en aan de gezondheid van vrouwen vallen weg”, zei Sarah Foley, een partner bij investeringsbedrijf SWAT Equity. “Ze brokkelen sneller af dan ik ooit in mijn professionele carrière heb gezien.”
Bedrijven als Dame Products, een startup op het gebied van seksspeeltjes; Lover, dat gepersonaliseerde suggesties biedt voor betere seks; en Dipsea, een app voor erotische audio, hebben de afgelopen jaren allemaal steun van durfkapitalisten gekregen. Respectievelijk ontvingen ze 4 miljoen dollar, 4,9 miljoen dollar en 5,4 miljoen dollar sinds ze werden opgericht.
Sinds vorig jaar hebben de zeven genoemde startups gezamenlijk ongeveer 318 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Sinds de oprichting komt het totaal zelfs uit op 475 miljoen dollar.
Startups die zich meer expliciet richten op seks kunnen ook worden bekeken door een bredere lens van gezondheid en welzijn, zei Foley. Ze noemde Dipsea, dat zijn focus op erotiek heeft uitgebreid met slaapcontent, als een voorbeeld van waarom ze startups op het gebied van seksuele gezondheid en wellness als investeringsmogelijkheden is gaan beschouwen.
Seks was lange tijd een investeringstaboe
Tot voor kort waren bepaalde productcategorieën, waaronder vibrators en erotica, een taboe in de investeringswereld.
Cindy Gallop, oprichter van MakeLoveNotPorn, een videosite gericht op realistische seksscènes, zei dat ze jarenlang worstelde om haar bedrijf overeind te houden, totdat een anonieme investeerder 2 miljoen dollar in de onderneming stak in 2018.

De eerste keer dat Cake-oprichters Mitch Orkis en Hunter Morris geld probeerden in te zamelen, zeiden ze dat ze het merk "bijna vanuit het oogpunt van huidverzorging" positioneerden. Ook probeerden ze taal te gebruiken die investeerders op hun gemak stelde.
Al snel realiseerde het tweetal zich dat er geen middenweg was. “Investeerders waren er of helemaal weg van of wilden er niets mee te maken hebben”, zei Orkis.