Microsoft is nog altijd de grootste softwarefirma ter wereld. Het bedrijf
maakt nog steeds winsten waar anderen van likkebaarden. Met de
naamsbekendheid van het bedrijf is niks mis. Maar Microsofts reputatie onder
computergebruikers is niet onverdeeld positief. En dat laatste is vooral
voor het ontwikkelen van online-diensten erg belangrijk.

In april dit jaar onderzocht onderzoeksbureau Corebrand reputaties van
bedrijven. Microsoft was in vergelijking met 2004 48 plaatsen gezakt naar
59. In 1996 was het bedrijf nog nummer een.

In eigen land kreeg Microsoft er op marketingvlak flink van langs van Apple.
Het computerbedrijf uit Californië startte Mac versus PC advertenties.
De PC-man was een nerdachtige figuur die schril afstak bij de hippe
Mac-gebruiker. Vervolgens werd de vraag gesteld: wie ben jij?

De slechte ontvangst van Vista heeft het afgelopen jaar ook niet geholpen. Het
nieuwe besturingsprogramma leverde niet de omzetsprong op die Microsoft
verwachtte. Veel gebruikers hielden het bij hun vertrouwde Windows XP.

Bovendien behaalde Apple met zijn eigen computers marktaandeel ten
koste van pc’s waar Microsofts Windows op draaide. Windows-gebruikers
stapten, al was het dan nog steeds maar mondjesmaat, over naar de Mac. En
juist het besturingssysteem is voor Microsoft van groot belang. Het is het
beginpunt naar de andere software die het concern verkoopt.

Tenslotte heeft Microsoft het imago van monopolist. Megaboetes van Neelie
Kroes en rechtzaken van concurrenten versterken dat beeld alleen maar. Een
recent Amerikaans onderzoek onder 2000 studenten en marketeers wees uit dat
Microsoft won in de categorie 'merk waar men mee in discussie wil' en 'merk
dat men wil aanpassen'.

Juist online is merkwaarde ontzettend belangrijk. De consument kan
namelijk veel makkelijker van programma wisselen op internet als hij er niet
voor naar de winkel hoeft. Microsoft wil zich de komende jaren juist op
internet gaan focussen.

Om al deze redenen is het belangrijk voor Microsoft om zijn imago te
verbeteren. En de belangrijkste speerpunten worden de onlangs teruggetreden
Microsoft-topman Bill Gates en Jerry Seinfeld, weet de Wall Street Journal.

Met Gates maakt Microsoft gebruik van de status als beroemdheid.
Bovendien heeft hij een goed imago. Zijn sympathieke optredens tijdens
keynotes en zijn liefdadigheidsstichting leveren hem veel goodwill op.
Daarmee contrasteert hij sterk van de huidige algemeen directeur Steve
Ballmer.

Jerry Seinfeld is een van de bekendste komieken van Amerika. Hij zou volgens
de Wall Street Journal 10 miljoen dollar ontvangen voor zijn optredens.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl