- Wie jong is en een diefstalgevoelige Vespa wil verzekeren, moet waarschijnlijk diep in de buidel tasten.
- Voor een 16-jarige en 25-jarige kan een allriskdekking binnen 2 jaar één of twee nieuwe Vespa’s aan premie kosten, blijkt uit onderzoek van Moneyview.
- Ouders van jongeren kunnen de hoge premie omzeilen door het voertuig onder hun naam te zetten en te verzekeren met zichzelf als regelmatige bestuurder, maar dit is niet zonder risico.
- Lees ook: Opgebouwde schadevrije jaren worden vanaf 2022 makkelijker overdraagbaar naar partners
Een Piaggio Vespa is de duurste scooter om te verzekeren. Het diefstalrisico is zo hoog dat een 25-jarige in twee jaar tijd bijna een nieuwe Vespa aan premie kwijt is, blijkt uit een vergelijking van onderzoeksbureau Moneyview.
Al jaren hebben dieven het gemunt op brom- en snorfietsen, die na diefstal naar het buitenland worden vervoerd of als losse onderdelen in Nederland worden verkocht, schrijft Moneyview.
Het risico op diefstal komt terug in de premies van verzekeraars, die ook eisen stellen bij een diefstaldekking. Zo moet het voertuig minimaal worden vastgezet met een ART3-slot en in sommige gevallen moet de (nacht)stalling aan eisen voldoen. Ook kan een GPS-tracker verplicht worden gesteld.
Volgens Moneyview verschilt de diefstalkans sterk per merk en kan de premie voor diefstalgevoelige merken fors hoger liggen. De meest gestolen scooter is de Piaggio. De Vespa van het merk is dan ook één van de duurste brom- en snorfietsmerken om te verzekeren.
Moneyview heeft berekend wat het kost om een Vespa te verzekeren voor twee verschillende leeftijden en 45 postcodes in Nederland. Het gaat om een Vespa Sprint 4T met bouwjaar 2020 en een nieuwprijs van 3.609 euro. De regelmatige bestuurders zijn een 16-jarige en een 25-jarige met nul schadevrije jaren.
Premie hoger dan nieuwprijs
De gemiddelde premie van een allriskdekking voor de 25-jarige is 1.696 euro per jaar, waarmee deze bestuurder in twee jaar tijd bijna een nieuwe Vespa aan premie heeft betaald. De hoogste allriskpremie voor de 25-jarige komt uit op 3.809 euro per jaar, meer dan de nieuwprijs van de Vespa.
Wie voor de 16-jarige betaalt moet nog dieper in de buidel tasten. De gemiddelde premie voor een allriskverzekering is voor deze leeftijd 3.988 euro per jaar, terwijl je voor de hoogste jaarpremie van 8.500 euro twee Vespa's kan kopen.
Ook de hoogste premie van de WA-dekking en BC-dekking voor de 16-jarige is hoger dan de nieuwprijs van de scooter. Volgens Moneyview lijkt het erop dat de premie wordt aangewend als 'non-acceptatiemiddel'. De premie voor een Vespa met een hoog diefstalrisico en een jonge bestuurder zonder schadevrije jaren is zo hoog dat deze voor de meeste jongeren niet te betalen zal zijn.
Volgens Moneyview kunnen ouders van jongeren de hoge premie omzeilen door het voertuig onder hun naam te zetten en te verzekeren met zichzelf als regelmatige bestuurder, terwijl hun zoon of dochter dit is. Maar het doorgeven van verkeerde informatie kan gevolgen hebben.
Zo geldt vaak een extra hoog eigen risico voor jongere bestuurders als de opgegeven regelmatige bestuurder géén jongere is. Ook zijn er verzekeringen die (WA-)schade niet vergoeden als blijkt dat de schade is veroorzaakt door een jongere, terwijl de regelmatige bestuurder geen jongere is. Daarnaast kan verkeerde informatie aangemerkt worden als fraude.
Meer over verzekeringen? Lees ook deze stukken eens:
- Precies dezelfde dekking als je buurman en toch €200 per jaar duurder uit – dit is het verschil in premie bij autoverzekeringen
- Terug van vakantie met je camper en dan? Bekijk onze checklist met tips over stalling en verzekeringen
- Dit vergoeden verzekeraars bij schade aan je auto, caravan, camper en tent bij een overstroming of ander natuurgeweld