- Copywriters, marketeers en journalisten maken zich zorgen dat de door artificial intelligence aangestuurde bot ChatGPT ze in de toekomst zal vervangen.
- Maar experts zeggen dat sites die stukken publiceren die geschreven zijn door AI-software onder meer in de problemen komen met het antispambeleid van Google.
- Ze geven drie redenen waarom het onwaarschijnlijk is dat ChatGPT auteurs compleet buitenspel zal zetten.
- Lees ook: Ben jij straks werkloos door ChatGPT? Dit zijn 10 banen die AI in de toekomst mogelijk kan overnemen
Copywriters, marketeers en journalisten maken zich zorgen dat de door artificial intelligence (AI) aangestuurde bot ChatGPT hun werkzaamheden gaat overnemen.
En niet alleen het feit dat ChatGPT enorme bergen informatie kan verwerken en kan schrijven, maakt mensen bang. Ook de enorm snelle adoptie van de chatbot baart zorgen. De AI-tool werd binnen twee maanden al door 100 miljoen mensen gebruikt. Daarmee groeide het sneller dan TikTok en Instagram.
Sommige mediabedrijven werken al met ChatGPT. Nadat de Amerikaanse site Buzzfeed 12 procent van het personeelsbestand had ontslagen, kondigde de lijstjessite aan dat ChatGPT te gaan inzetten om verschillende soorten content te creëren.
Ook de website voor technieuws CNET meldde een ChatGPT-achtige tool te gebruiken om artikelen te schrijven – al moest CNET al gauw door het stof, toen bleek dat in bijna elke artikel dat door ChatGPT was gemaakt feitelijke onjuistheden zaten. Op zich niet vreemd, want de software is een ‘verhalenmachine’ die geen onderscheid kan maken tussen feit en fictie.
In de Britse krant The Guardian uit een copywriter zijn zorgen: "Het kostte ChatGPT 30 seconden om een artikel te schrijven waar ik uren over zou doen."
Hoofd data en analyse Alan Jacobson van softwarebedrijf Alteryx zegt dat mensen zich vooral geïntimideerd voelen door ChatGPT. Dat komt volgens hem met name doordat ze het zien als "een concurrent", vertelt hij aan Insider. Maar zulke tools zullen juist "mensen verder helpen in hun carrière".
"Een technologische doorbraak die mensen echt werkloos maakt komt zelden voor", zegt hij. "Dit zou wel het type werk dat mensen doen kunnen veranderen."
Dit zijn drie redenen waarom het onwaarschijnlijk is dat ChatGPT auteurs buitenspel gaat zetten.
ChatGPT mist creativiteit en empathie
Sheeta Verma, een marketingconsultant voor startups in Californië, is niet overtuigd dat ChatGPT haar gaat vervangen, omdat stukken die door AI-software worden gegenereerd makkelijk zijn te herkennen.
Ze zegt dat sommige ondernemers juist contact met haar opnemen, omdat ze bestookt worden met werk van marketeers dat gemaakt is door ChatGPT. Ze vroegen haar al dit werk over te doen.
Volgens Verma is er een gigantisch verschil tussen content die geschreven is door AI-software en die van echte marketeers.
"Een marketeer is een professional die dit werk al jaren doet en precies weet wat grappig is en welke dingen vreemd overkomen, zodat je de boodschap perfect passend kunt maken voor de doelgroep", zegt ze.
Empathie is een andere vaardigheid die ChatGPT niet bezit, omdat mensen "op een andere manier over dingen nadenken", aldus Jacobson van Alteryx. "Mensen hebben normen die ze meedragen en toepassen op hun werk en de manier waarop ze schrijven. Dat heeft een computer niet."
ChatGPT komt niet door het spambeleid van Google
Bedrijven die content publiceren die door ChatGPT of andere AI-tools geschreven is, worden benadeeld door Google's antispambeleid.
"Content geschreven door kunstmatige intelligentie-software wordt al meer dan tien jaar niet goedgekeurd in de richtlijnen van Google", zegt CEO Edward Coram van marketingbureau Go Up tegen Insider. "Het antispambeleid van Google is heel erg duidelijk over deze kwestie: 'Als je deze regels overtreed en we pakken je, beboeten we je.'"
"Het beleid bestaat uit minder dan 20 regels en een daarvan is dat je geen door AI-software geschreven content op je website mag gebruiken. Doe dat dus niet", zegt Coram.
Als websites het antispambeleid van Google overtreden, lopen ze het risico lager in de zoekresultaten terecht te komen. Of ze worden helemaal niet opgenomen in de zoekmachine.
ChatGPT verandert de manier waarop we werken, maar vervangt ons niet
Bedrijven zullen ChatGPT zeker gebruiken om bepaalde processen te automatiseren, maar het is onwaarschijnlijk dat het mensen zal vervangen, beweert Jacobson.
"Creatieve en strategische dingen waarover nagedacht moet worden, kunnen nog lang niet worden gedaan door een computer", zegt Jacobson. "Dit is wat een bedrijf winstgevend maakt."
Insider besloot ook ChatGPT zelf te vragen of de chatbot in de nabije toekomst banen van mensen zal vervangen. Daarop antwoordde de bot dat werkzaamheden die "creativiteit, kritisch denken en emotionele intelligentie vereisen" niet zo snel door kunstmatige intelligentie vervangen zullen worden.
Daarop vroeg Insider door naar specifieke taken die te maken hebben het schrijven van content. "Hoewel AI-taalmodellen generieke content snel en efficiënt kunnen creëren, missen ze nog de creativiteit, emotionele intelligentie en menselijk begrip dat nodig is om hoogwaardige content te schrijven die echt bij mensen aanslaat", antwoordde de software.
"Daarnaast hebben AI-modellen nog steeds menselijk toezicht nodig om ervoor te zorgen dat geproduceerde content correct en toepasbaar is. Voor nu is de rol van ChatGPT en andere AI-tools op het gebied van content creatie vooral om mensen te ondersteunen, niet om ze te vervangen", aldus de chatbot.