- Schiphol komt er niet onderuit om vakantievluchten te schrappen, melden bronnen aan De Telegraaf.
- Volgens reiskoepel ANVR zou het uiteindelijk mogelijk zelfs om honderdduizenden reizigers gaan van wie de vlucht wordt omgeboekt of geheel geschrapt.
- De reisorganisaties gaan een rechtszaak aanspannen tegen Schiphol.
- Lees ook: Consumentenbond sleept KLM voor de rechter om terugbetaling tickets: ‘Maatschappij stuurt gedupeerde reizigers van kastje naar de muur’.
Tienduizenden reizigers zullen deze zomer teleurgesteld worden doordat hun vlucht via Schiphol omgeboekt moet worden of geheel geschrapt wordt. Schiphol gaat door de personeelstekorten definitief vluchten schrappen, zo melden bronnen aan De Telegraaf. De vereniging van reisondernemingen (ANVR) bereidt een rechtszak voor,
Volgens een interne brief van de ANVR aan de leden gaat het vooral om vakantievluchten tussen half juli en half augustus en hebben de maatregelen mogelijk zelfs impact op “enkele honderdduizenden” reizigers.
Om welke vluchten het precies gaat is nog niet bekend, het zou vooral om instappende passagiers op Schiphol gaan en dus minder overstappers treffen.
De ANVR heeft een advocaat in de arm genomen voor verdere juridische stappen richting Schiphol. “De luchthaven zal deze schade moeten gaan betalen”, zegt een woordvoerder tegenover het AD.
"De luchtvaartmaatschappijen hebben al belteams klaarstaan, die de komende dagen reizigers moeten omboeken of annuleren. Het is een drama", zegt een ingewijde tegenover de krant.
Doordat personeelstekorten bij de luchthaven aanhouden hing het schrappen van vluchten al langere tijd in de lucht. Follow the Money (FTM) meldde eerder al dat voor tienduizenden vakantiegangers een sof dreigt, maar Schiphol daar nog niet over communiceert.
In een actieplan noemde de luchthaven als uiterste maatregel "een verplichte beperking van het aantal vluchten op basis van de beschikbare capaciteit in de terminal", maar volgens de FTM zou die uiterste maatregel sneller in beeld komen dan Schiphol zou toegeven.
Onlangs werd er nog een banenmarkt op Schiphol gehouden en werd bekend dat er een flinke zomertoeslag gegeven zou worden. Die wervingsacties hebben nog niet voor voldoende lucht gezorgd om het schrappen van vakantievluchten te voorkomen.
Het schrappen van vluchten op Schiphol zorgt ook voor problemen verderop in de reisketen. Vaak hangt namelijk de huur van een hotel of auto weer af van de aankomsttijd.
Reisorganisaties zijn woedend en stappen naar de rechter
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakanties van honderdduizenden Nederlanders, aldus ANVR-directeur Frank Oostdam.
Bij een rechtsgang wil de organisatie de geleden schade als gevolg van de chaos op de luchthaven op Schiphol gaan verhalen.
De ANVR vreest dat een groot aantal reisorganisaties failliet kan gaan als gevolg van de problemen. Ook omdat reisorganisaties wettelijk verplicht zijn om de kosten voor het annuleren van vakanties op zich te nemen. De vraag daarbij is of alle gemaakte kosten, zoals die van hotels en excursies door het annuleren van vakanties, wel allemaal verhaald kunnen worden. Zeker omdat voor vrijwel alle bedrijven in de reisbranche geldt dat ze weinig vet op de botten hebben na twee jaar van "corona-ellende".
De ANVR heeft juristen in de arm genomen en is de zaak "aan het opbouwen", aldus Oostdam. Hij wil van Schiphol snel weten hoeveel vluchten er de komende zomer nog geannuleerd moeten worden om de drukte het hoofd te kunnen bieden. Daarover wordt later op donderdag of mogelijk op vrijdag meer bekend.