- Schiphol probeert lange rijen deze zomer onder meer te voorkomen door extra in te zetten op tijdslots bij de controle van de handbagage.
- Passagiers die van tevoren een tijdslot reserveren voor de security, kunnen via een speciale rij door de controle.
- Topman Ruud Sondag erkende afgelopen maand dat Schiphol nog meer moet doen om de momenten van piekdrukte onder controle te krijgen.
- Lees ook: Schiphol haalt plastic waterflesjes uit deel winkels en sluit deal met Dopper over watertappunt
Schiphol hoopt deze zomer lange rijen te voorkomen door zwaarder in te zetten op tijdslots die reizigers van tevoren kunnen reserveren om door de bagagecontrole te gaan.
In mei is hier al mee geëxperimenteerd en 20 procent van de reizigers heeft daar gebruik van gemaakt. De mogelijkheid om tijdslots te reserveren wordt deze zomer uitgebreid naar bestemmingen buiten Europa.
“Voor niet-Schengen bestemmingen wordt er rekening gehouden met de daaropvolgende grenscontrole. Het laatste tijdslot dat een passagier kan boeken is 90 minuten voor vertrek. Voor Schengen bestemmingen is dit 60 minuten”, aldus de luchthaven maandag in een persbericht.
Wie een tijdslot voor de controle van de handbagage reserveert, krijgt een QR-code voor de toegang tot de poortjes naar de security-afdeling. Er is een speciale rij voor mensen met een reservering.
De slots zijn vanaf drie dagen voor vertrek gratis te reserveren via de website en app van Schiphol, zo meldt de luchthaven.
Schiphol moet nog stappen zetten om piekdrukte onder controle te krijgen
In een brief van afgelopen juni aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schreef Schiphol-topman Ruud Sondag dat nog niet alle achterliggende problemen rond de drukte op de luchthaven zijn opgelost.
"In de meivakantie van 2023 hebben reizigers weer een aangename reis gehad via Schiphol. Dat laat zien dat de maatregelen die we hebben genomen werken en het geeft vertrouwen voor het verdere zomerseizoen", schreef Sondag. "Tegelijkertijd is er ook het besef dat we er nog niet zijn. Om de operationele problemen structureel op te lossen en daarmee het vertrouwen terug te winnen van reizigers, luchtvaartmaatschappijen en de maatschappij is meer nodig."
Sondag gaf aan dat onder andere de "extreem concurrerende markt voor afhandelaren op Schiphol" een blijvend probleem is. Ook erkende hij dat de arbeidsomstandigheden op Schiphol beter moeten en de infrastructuur een opknapbeurt nodig heeft.