Als het aan coalitiepartij D66 ligt komt er geen tweede Kaagbaan, een zesde landingsbaan op Schiphol.
De problemen met de natuur, het klimaat en geluidsoverlast zijn te groot, vindt de partij. Er kunnen beter woningen voor in de plaats komen.
Schiphol wil de optie voor een zesde baan openhouden omdat het verwacht dat het vliegverkeer weer aantrekt.
D66 wil niet dat er een extra landingsbaan op luchthaven Schiphol komt. Er is nu ruimte vrij gemaakt voor deze zesde baan, maar D66 vindt eventuele uitbreiding van Schiphol niet realistisch: “de problemen met onze natuur, het klimaat en de geluidsoverlast zijn te groot”, aldus Kamerlid Raoul Boucke.
Het Kamerlid vindt dat er duidelijkheid moet komen voor bewoners van omliggende gemeenten. De tweede Kaagbaan moet volgens hem wijken voor de bouw van meer woningen in de Randstad.
De komst van de zesde baan, die naast de huidige Kaagbaan moet komen, zorgt al jaren voor verzet in de omgeving. Dorpen en steden onder de aanvliegroute, zoals Rijsenhout, vrezen meer overlast. Schiphol wil de optie voor de extra landingsbaan juist openhouden, omdat de luchthaven verwacht dat het vliegverkeer weer aantrekt tot het niveau van voor de coronacrisis.
Coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie schrijven in het coalitieakkoord dat Schiphol een internationaal knooppunt moet blijven. “Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur”, aldus de coalitie.
De Tweede Kamer debatteert aanstaande donderdag over de luchtvaart.
Lees meer over Schiphol:
- Kabinet denkt ingrijpende maatregelen te moeten nemen om de toekomst van Schiphol veilig te stellen
- Tarieven Schiphol gaan 1 april omhoog: toezichthouder moet nog oordeel vellen over klachten luchtvaartmaatschappijen
- Arriva wil wat van het NS-monopolie op het hoofdnet afsnoepen – de vervoerder hoopt op toestemming voor nachttreinen naar de Randstad