- Schiphol wil de komende jaren in totaal 6 miljard euro investeren om de dienstverlening voor passagiers te verbeteren en de infrastructuur op te knappen.
- Dat bleek vrijdag bij de presentatie van de resultaten over de eerste helft van 2024.
- De luchthaven boekte een fors hogere winst van 224 miljoen euro door het aantrekken van het vliegverkeer.
- Lees ook: Taxirit van Schiphol naar Amsterdam 10% duurder: ritje kost nu €66
Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. Naar eigen zeggen is dit de grootste investering ooit voor de luchthaven. Volgens Schiphol is het nodig omdat “de algehele tevredenheid onder passagiers niet op het gewenste niveau” is.
“Goede infrastructuur is het fundament van onze dienstverlening aan passagiers, maar het is op dit moment verre van wat we als kwaliteitsluchthaven in Nederland willen bieden”, stelt topman Pieter van Oord in het halfjaarbericht.
Schiphol kampte na de coronacrisis met grote verstoringen door drukte en een personeelstekort, maar de mei- en zomervakantie van dit jaar liepen volgens de luchthaven weer “soepel”. Toch is Schiphol niet helemaal tevreden, omdat de service aan passagiers minder goed was dan gewenst.
Schiphol investeert het geld onder meer in pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties en taxibanen. Zo wil de luchthaven de infrastructuur verbeteren en de faciliteiten voor passagiers en medewerkers vernieuwen. Vorig jaar kondigde Schiphol voor een deel van deze projecten al investeringen aan van 3 miljard euro tot 2027, maar die worden nu dus uitgebreid.
Meer winst voor Schiphol in eerste helft 2024
Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.
Volgens Schiphol-topman Van Oord zijn de goede cijfers voor een deel te danken aan een "succesvolle meivakantie en zomervakantie."
Voor de tweede helft van het jaar verwacht Schiphol nog meer passagiers. Daarmee stijgen de maandelijkse reizigersaantallen steeds verder richting het niveau van vóór de coronapandemie. Over heel 2024 verwacht Schiphol tussen de 65 en 68 miljoen passagiers op Amsterdam Airport te verwelkomen. In 2019, het jaar voor corona, waren dat er bijna 72 miljoen.
De winst van het staatsbedrijf kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 224 miljoen euro, terwijl die in dezelfde periode een jaar eerder nog 15 miljoen was. Financieel directeur Robert Carsouw merkt wel op dat de algehele financiële prestaties nog niet naar sterk genoeg zijn. "Het realiseren van onze ambities vereist een aanzienlijke toename en versnelling van onze operationele kasstromen, zonder de focus op onze concurrentiepositie te verliezen", aldus Carsouw.
Ticketprijzen op Schiphol gaan omhoog doordat luchtvaartmaatschappijen meer moeten betalen
Luchtvaartmaatschappijen vreesden eerder al voor de begin dit jaar aangekondigde investeringen van Schiphol te moeten opdraaien. Ook nu lijken de kosten, in ieder geval deels, te worden opgehaald met een nieuwe verhoging van de havengelden. Maatschappijen waren het er na de coronacrisis niet mee eens dat zij de gestegen kosten moesten betalen en stapten naar de rechter, maar die oordeelde eerder dit jaar dat Schiphol geen onredelijke tarieven vraagt.
Schiphol denkt de gebruikskosten van de luchthaven voor maatschappijen de komende drie jaar "fors" te moeten verhogen. De gesprekken over deze havengelden lopen nog met de luchtvaartmaatschappijen, dus financieel directeur Robert Carsouw wil geen percentage noemen. "Maar het is geen geheim dat de tariefstijging fors zal zijn." Het is waarschijnlijk dat maatschappijen dit zullen doorberekenen in de prijzen van vliegtickets.
Schiphol heeft meer geld nodig om het recordbedrag aan investeringen tot 2029 te kunnen bekostigen. De luchthaven wil ook de eigen commerciële prestaties bij bijvoorbeeld het uitbaten van winkels opschroeven door het aanbod te vernieuwen. Ook zijn nieuwe leningen nodig, maar hiervoor moeten eerst de eigen inkomsten omhoog.
Volgens Carsouw betaalt een passagier in de ticketprijs van maatschappijen nu 45 euro om vanaf Schiphol te mogen vertrekken. 35 euro gaat daarbij op aan de kosten van onder meer personeel en 10 euro aan de infrastructuur, waarin de komende jaren fors wordt geïnvesteerd. "Die 10 euro zal dus meer worden, maar dat gaat geen 100 euro worden", zegt de financieel directeur op een persconferentie.