- Schiphol gaat de komende jaren nachtvluchten schrappen en er komt geen tweede Kaagbaan.
- Schiphol wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en dat er tussen middernacht en 05.00 uur geen toestellen landen.
- Ook worden lawaaiige vliegtuigen stapsgewijs verboden en stopt de luchthaven met privéjets.
- Lees ook: Dit zijn de 20 beste luchthavens ter wereld in 2023, volgens passagiers – Schiphol zit er niet bij
De nachtsluiting en het verbod op privéjets op Schiphol moet tot een “stillere, schonere en betere luchtvaart” leiden, meldt de luchthaven.
Schiphol wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en dat er tussen middernacht en 05.00 geen toestellen landen. “Dat betekent dat er 10.000 nachtvluchten per jaar minder zijn. Verschuiving naar de randen van de nacht of vroege ochtend willen we zo veel mogelijk beperken”, stelt Schiphol in een persverklaring.
Ook komt er geen tweede Kaagbaan en worden privévliegtuigen en “de meest lawaaiige toestellen” voortaan geweerd. “Om geluidsoverlast te verminderen wil Schiphol lawaaiige vliegtuigen strenger aanpakken, door de bestaande normen stapsgewijs aan te scherpen voor vliegtuigen die op Schiphol mogen landen en vertrekken”, aldus het bedrijf.
Schiphol gaat privéjets weren
Verder wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer weren. “Dit verkeer zorgt voor onevenredig veel geluidsoverlast en CO2 uitstoot per passagier (ongeveer 20 keer zo veel CO2 in vergelijking tot een lijnvlucht). Van deze vluchten is 30 tot 50 procent vakantievluchten naar bestemmingen als Ibiza, Cannes en Innsbruck. Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn bovendien voldoende lijndiensten beschikbaar”, stelt de luchthaven.
De maatregelen gaan uiterlijk gelden in 2025-2026. "Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16 procent) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54 procent)," stelt Schiphol.
Voor de omgeving start Schiphol samen met het Rijk een 'omgevingsfonds'. Schiphol stelt hier tot 2030 in totaal 70 miljoen euro voor beschikbaar, dat geïnvesteerd kan worden in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling om zo de leefomgeving te verbeteren.
Woensdag doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart of het kabinet de krimpplannen voor Schiphol mag doorzetten.
Beperkingen Schiphol kosten duizenden banen volgens vakbond
De maatregel van luchthaven Schiphol om het aantal nachtvluchten te beperken gaat "duizenden hoogwaardige banen" kosten, reageert Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie. "Schiphol kiest eenzijdig voor verdere sloop van de sector."
Volgens Castelein is het draagvlak voor Schiphol met de groei van de luchthaven steeds verder afgenomen. "Doordat de groei met name zit in lowcost airlines met lager betaalde arbeid, draagt Schiphol gemiddeld steeds minder bij aan het verdienvermogen van Nederland. KLM en Transavia vormen het hart van de Nederlandse luchtvaart maar worden keihard geraakt door de nachtsluiting", aldus de voorzitter van De Unie.
Volgens Castelein kan dat anders. "Overlast laten afnemen zou gecombineerd kunnen worden met krimp van lowcostcarriers als Ryanair en easyJet. Maar EU-wetgeving maakt dat onmogelijk. De overlast van Schiphol neemt weliswaar af door dit besluit, maar het verdienvermogen en daarmee de bijdrage aan de economie ook", constateert de vakbondsman.