- Schiphol ziet het aantal passagiers door de coronacrisis met 60% afnemen en besluit daarom vijf pieren en twee vertrekhallen te sluiten.
- Volgens CEO Dick Benschop gaan ze terug naar een ‘kern-Schiphol’ dat open blijft voor essentiële vluchten zoals vrachtvluchten met medische hulpmiddelen.
- Samen met KLM-baas Piet Elbers ging Benschop afgelopen week al in gesprek met het kabinet over mogelijk staatssteun aan de luchtvaartsector die flink te lijden heeft onder het coronavirus.
Schiphol sluit vanaf volgende week dinsdag vijf van de zeven pieren. Volgens de luchthaven is het aantal passagiers met ruim 60 procent afgenomen en wordt er veel minder gevlogen als gevolg van de coronacrisis.
De vijf gesloten pieren zullen gebruikt worden als parkeerplaats voor vliegtuigen.
Ook de vertrekhallen zijn niet alle drie meer nodig. Schiphol houdt er een open en zal de andere hallen benutten indien nodig voor repatriëring, vrachtverkeer, hulpdiensten en uitwijkende vliegtuigen.
De luchthaven blijft in sterk afgeslankte vorm open voor de passagiersvluchten die nog wel aankomen en vertrekken. De bedoeling is dat vanaf dinsdag alleen de D- en E-pier hier nog voor in gebruik zijn.
Schiphol onderzoekt mogelijkheden om aanspraak te maken op steun kabinet
Afgelopen week gingen Schipholbaas Dick Benschop en KLM-topman Piet Elbers al in gesprek met het kabinet over eventuele steun aan de luchtvaartsector. De mannen lieten toen al doorschemeren dat zowel KLM als Schiphol in de personeelskosten zal moeten snijden.
Door het afnemen van het aantal vluchten is er niet alleen minder werk voor balie- en cabinepersoneel van KLM, maar ook voor de onderaannemers van Schiphol, zoals bedrijven die de beveiliging of bagageafhandeling regelen. De twee bedrijven gaan daarom in gesprek met de vakbonden over werktijdverkorting en onderzoeken de mogelijkheden voor eventuele steun vanuit de staat nu ze hun werkzaamheden dusdanig hebben moeten terugdringen.
"We gaan terug naar een ‘kern-Schiphol’", zegt Benschop. "Daardoor blijven we open voor Nederlanders die nu in het buitenland zijn en naar huis willen, voor vrachtvluchten met bijvoorbeeld medicijnen en medische hulpmiddelen en voor de vluchten die nog wel plaatsvinden. Deze beperking van onze operatie past ook bij de zorg voor onze mensen en die van onze partners."
90% van de vliegtuigen blijft aan de grond
Air France-KLM besloot maandag al ingrijpende maatregelen te nemen door het coronavirus. De luchtvaartmaatschappij houdt zo'n 70 tot 90 procent van alle vluchten aan de grond. Air France stopt per direct met vluchten met de Airbus 380 en KLM schrapt alle vluchten met het type Boeing 747.
Transavia laat woensdag weten vanaf maandag tijdelijk alle vluchten te staken. Er zal in ieder geval tot 5 april niet meer worden gevlogen. Wel zullen er komende week nog mensen worden opgehaald uit het buitenland, zoals Transavia de afgelopen week al veelvuldig heeft gedaan.
Ook de Ierse vliegtuigmaatschappij Ryanair cancelt vanaf volgende week al z'n vluchten. De prijsvechter schrapt de komende dagen al meer dan 80 procent van zijn vluchten en verwacht na volgende week dinsdag helemaal geen vluchten meer te laten vertrekken. De luchtvaartmaatschappij overweegt alleen nog een zeer klein aantal vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland uit te voeren.
Lees meer over het coronavirus:
- Deze 3 symptomen komen vaak voor bij COVID-19 en zo kun je ze vergelijken met griep
- 5 dingen die kunnen veranderen op de huizenmarkt door het coronavirus
- Zo maak je zelf desinfecterende handgel
- Coronaverdacht? Dan kan de GGD jou gedwongen in isolatie plaatsen
- Thuiswerken door het coronavirus? Zo haal je het meeste uit je werkdag
- 12 alternatieven voor handen schudden, van de elleboogstoot tot de Wuhan-shake
- Dit vergoedt je zorgverzekering als je besmet bent met het coronavirus
- Je smartphone is een verzamelplek voor bacteriën – zo maak je 'm schoon
- 4 maatregelen waar je als ondernemer een beroep op kunt doen bij de coronacrisis