In plaats van meer passagiers deden vorig jaar bijna een procent minder
passagiers Schiphol aan. Dat bleek uit voorlopige cijfers die
president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol bekend maakte op de
nieuwjaarsbijeenkomst van de luchthaven. De oorzaak volgens Nijhuis: de
invoering van de vliegbelasting op 1 juli 2008. Nederlanders zouden massaal
uitwijken naar luchthavens net over de grens.
Maar is de vliegtaks wel de oorzaak van de terugloop in het aantal passagiers?
In april 2007 meldde CheapTickets.nl, een van de grootste aanbieders in
Nederland van vliegtickets via internet, dat vakantiegangers tientallen
euro’s konden besparen door vanaf een buitenlandse luchthaven te vertrekken.
“Het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse of Belgische luchthavens kan
oplopen tot wel 35 procent”, aldus CheapTickets al in 2007, een jaar vóór de
invoering van de taks.
“Schiphol was al duur, maar de vliegbelasting heeft Schiphol extra duur
gemaakt”, zegt Easyjet-woordvoerder Oliver Aust.
Klacht bij de NMa
Ook Barin, de club van luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in Nederland,
is niet te spreken over de tarieven. Barin vindt dat Schiphol misbruik maakt
van zijn monopoliepositie. De club heeft de NMa gevraagd de nieuwe tarieven
die per 1 april in zullen gaan te onderzoeken.
Hoe zit het dan met die tarieven? Z24 vroeg drie vliegvelden wat het kost om
met een vliegtuig te landen en weer op te stijgen. Om dat eerlijk te
berekenen kozen we een viertal voorbeeld-vliegtuigen met een door ons
gekozen aantal passgiers. De gekozen toestellen zijn de veelgebruikte Airbus
320, de Boeing 737 300, een klein toetsel: de Bombardier CRJ900 en een groot
toestel: de Boeing 747 400. (Zie de bijgevoegde PDF-bestanden voor de
uitgesplitste tarieven die de verschillende luchthavens hanteren.)
Meer dan vijfenhalf keer zo duur
Wat blijkt? Landen en opstijgen met een A320 kost in Brussel 345 euro, in
Düsseldorf 457 euro en op Schiphol 699,87 euro. Schiphol is op dit punt dus
twee keer zo duur als Brussel. Landen en opstijgen met een Boeing 747 400 is
op Schiphol zelfs meer dan vijfenhalf keer zo duur als in Brussel (ruim 5000
euro tegen 900 euro).
Brussel is van de drie vliegvelden wat landen en opstijgen het goedkoopst.
Schiphol is veruit het duurst. Al moet gezegd worden dat landen en opstijgen
met het kleine toestel, de CRJ 900, op Schiphol wel wat goedkoper is dan in
Düsseldorf.
Wat de prijzen voor het afhandelen van passagiers betreft ontlopen de
vliegvelden elkaar niet veel, maar daar komt Schiphol iets beter uit de bus
dan de andere twee vliegvelden.
Wat Düsseldorf als vliegveld uiteindelijk stukken goedkoper maakt dan Schiphol
en ook Brussel, is de hoogte van de veiligheidstoeslag. In Düsseldorf moet
hier slechts 0,75 cent per passagier voor betaald worden. In Brussel is de
veiligheidstoeslag 7,62 per persoon. Op Schiphol is deze met 17,47 echter
nog 10 euro per passagier hoger.
Vliegtaks
In vergelijking met Brussel en Düsseldorf is Schiphol dus al duur wat landen
en opstijgen en de veiligheidstoeslag betreft. De door de overheid opgelegde
vliegtaks van 11,25 voor bestemmingen binnen Europa en 45 euro voor
bestemmingen buiten Europa is hier nog eens bovenop gekomen. Maar ook zonder
die taks lijkt het lastig voor luchtvaartmaatschappijen lastig om tegen
concurrerende prijzen met vakantievluchten vanaf Schiphol te vliegen.
* Schiphol was ook na meerdere keren vragen niet bereid zijn prijzen voor
deze concrete gevallen te geven. Het zou volgens de luchthaven om
schattingen gaan die geen representatief beeld geven. De luchthaven volstond
met het sturen van een brochure waarin staat wat haar beleid is bij het
vaststellen van de prijzen. Op basis daarvan heeft Z24 de prijzen van
Schiphol vervolgens zelf berekend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl