- Schiphol verwacht dat alle problemen op de luchthaven per april 2023 opgelost zullen zijn, zo blijkt uit een uitgelekt plan dat in handen is van Het Financieele Dagblad.
- Om weer op pre-pandemie niveau te opereren, gaat de luchthaven ruim 800 extra beveiligingsmedewerkers werven.
- Vakbond FNV is sceptisch over het plan, omdat er nog altijd veel beveiligers vertrekken bij de luchthaven.
- Lees ook: Corendon gaat vakantievluchten vaker vanuit Brussel uitvoeren: te veel problemen op Schiphol
Schiphol wil vanaf volgend jaar weer normaal kunnen opereren, zonder lange wachtrijen en geannuleerde vluchten. Om dat te bewerkstelligen moet de luchthaven voor april 2023 800 extra beveiligingsmedewerkers werven.
In een uitgelekt actieplan, dat in handen is van Het Financieele Dagblad, meldt Schiphol een wervingscampagne te beginnen met vijf beveiligingsbedrijven die actief zijn op de luchthaven. Op 16 januari besluit Schiphol hoeveel passagiers het aankan in mei en de zomermaanden.
Personeelstekorten bij de beveiliging hebben dit jaar voor veel problemen op Schiphol gezorgd. Tot en met maart zijn luchtvaartmaatschappijen nog altijd gedwongen het aantal op Schiphol opstappende passagiers te beperken als gevolg van de krapte.
KLM schatte de kosten van alle problemen op 175 miljoen euro, easyJet sprak deze week van enkele miljoenen euro’s aan schade.
Vorige maand kondigde Schiphol al aan de uurlonen voor beveiligers op de luchthaven met 2,50 euro te verhogen. Dit vormt de kern van het betere aanbod, dat meer personeel naar Schiphol moet lokken. Daarnaast moeten de roosters van beveiligers gunstiger worden voor de werknemers en komen er comfortabelere pauzeruimtes.
Vakbond FNV is sceptisch en zegt tegen het FD dat er nog steeds sprake is van uitstroom van beveiligingspersoneel en dat 800 beveiligers erbij een "geweldige uitdaging" is in deze arbeidsmarkt. Volgens de vakbond zou Schiphol ruim 1.000 beveiligers moeten werven, omdat er nog altijd beveiligers vertrekken bij de luchthaven.
Lees ook: 1 op 3 beveiligers op Schiphol zoekt andere baan: worden er straks nóg meer vluchten geannuleerd?
Een woordvoerder van Schiphol noemt de doelstellingen "ambitieus en een grote opgave". Maar de bedoeling is dat de luchthaven in de aanstaande meivakantie en zomerperiode zonder beperkingen kan werken. In die periode verwacht het 86.000 vertrekkende passagiers per dag te ontvangen, dat zijn evenveel reizigers als in het recordjaar 2019. Ook wil de luchthaven het vertrouwen van luchtvaartmaatschappijen herwinnen.
Om de passagiersstroom aan te kunnen, moeten luchtvaartmaatschappijen ook genoeg afhandelaars in dienst hebben, benadrukt Schiphol. Dat laatste is een probleem gebleken bij KLM en andere luchtvaartmaatschappijen.